Op vlak van tewerkstellingskansen moet de Leertijd enkel onder doen voor de bachelor- en masteropleidingen. Het opleidingssysteem komt met 87.7% tewerkstelling binnen 1 jaar na afstuderen op gelijke hoogte als het technisch onderwijs (87,2%) en scoort veel beter dan DBSO (73,5%). Deeltijds beroeps secundair onderwijs, of DBSO, wordt vaak gezien als de onderwijstegenhanger van Leertijd op vlak van duaal leren.
Het aandeel van schoolverlaters in de Leertijd die het afgelopen jaar geen enkele werkervaring opdeden bedraagt slecht 2,3%. Dit is een lager percentage dan eender welke opleidingsvorm, en de leertijd scoort hiermee zelfs beter dan de bachelor- (2,4%) en de masteropleidingen (2,6%). Richard Welten, Leertijd verantwoordelijke bij SYNTRA Limburg, verklaart de goede resultaten van de Leertijd. “Eerst en vooral krijgen de leertijdjongeren een intensieve opleiding op de werkvloer, waar ze getraind worden in arbeidsattitudes. Daarnaast zijn de opleidingen heel praktijkgericht en wordt er tijdens de praktijk een band opgebouwd met de ondernemer-opleider. Dit maakt hen voor de arbeidsmarkt heel aantrekkelijk en onmiddellijk inzetbaar.”, aldus Welten.
Een diploma is de deur, motivatie de sleutel
Sinds 2008 kan je via de Leertijd je diploma secundair onderwijs behalen, naast het Leertijd-getuigschrift. In 2013 behaalden 351 jongeren het diploma, dit is ruim 35%. Zij vergroten hiermee hun kansen en slechts 11,12% van hen is na 1 jaar nog werkzoekend.
Cedric Eestermans volgde in de Leertijd de opleiding podiumtechnicus bij SYNTRA Limburg en behaalde ook zijn diploma secundair onderwijs. Momenteel werkt hij als lichttechnicus in de productie 14-18 waar hij medeverantwoordelijk is voor een lichtspektakel met ca. 1200 ‘Moving Heads’, of geavanceerde bewegende LED-lampen. Hij is tewerkgesteld bij de firma Painting with Light uit Genk, een vooraanstaand bedrijf dat de belichting verzorgt voor grote evenementen en producties.
Cedric werkte tijdens zijn Leertijd 6 maanden bij Painting with Light en wist er daarna een vast contract te versieren. Zijn vaste tewerkstelling heeft hij, naar eigen zeggen, te danken aan zijn grote motivatie en zijn bewuste keuze voor het vak van podiumtechnicus. “De Leertijd is een geweldig opleidingssysteem voor jongeren met een duidelijke visie en een goede motivatie. Het is een gemakkelijke en snelle manier om een vak te leren en werk te vinden. Je leert enkel de meest bruikbare materie en kan deze meteen toepassen in de praktijk, dit maakt dat je al veel ervaring opbouwt voordat je afgestudeerd bent.”, zegt Cedric. En die ervaring en motivatie maken de jonge werkzoekenden nu juist aantrekkelijk voor werkgevers. “Het diploma secundair onderwijs is een goede zekerheid, ik kan er later altijd op terugvallen en het is een extra troef om een werkgever te overtuigen. Maar het is de wil om de job te beoefenen die de doorslag zal geven.”, aldus Cedric.
Lees dit artikel ook op: Limburg Actueel of Het Belang Van Limburg