Ina (58) volgde een voltijdse dagopleiding: “ik zat een jaar lang tussen hongerige wolven!”

Ga naar alle opleidingen
Ina Vandewijer
Storyteller

Een voltijdse dagopleiding bij SYNTRA Limburg kan je samenvatten als een éénjarig alternatief voor een hogeschoolopleiding. In meer dan 50 studierichtingen behaal je in één jaar tijd op een praktische manier een diploma. Deze opleidingen zijn gericht tot jongeren tussen de 18 en 25 jaar, maar er zijn uitzonderingen. Wij spraken met Ina Vandewijer. Zij volgde de voltijdse dagopleiding tot Digital marketeer. Met haar 58 jaar levenservaring geeft ze haar kijk op deze opleidingsvorm.

Ga naar alle opleidingen
  • Hoe ben je verzeild geraakt tussen de studenten van de voltijdse dagopleiding digital marketeer?

In de loop van een actieve en creatieve loopbaan als redacteur en schrijfster ben ik mijn partner 9 jaar geleden gevolgd naar het buitenland. Afgelopen september landde ik dan definitief terug in Vlaanderen en ik merkte dat ik –ondanks mijn talenkennis en universitaire diploma- niet meer ‘mee’ was. Ik wou zo snel mogelijk terug aan de slag, dus koos ik voor de brede opleiding tot Digital marketeer.

 

  • Waarom koos je voor SYNTRA?

Ik heb dan wel een universitair diploma en ik spreek een zestal talen, maar dat wil niet zeggen dat ik meteen terug ‘aan de bak’ kan geraken. Mijn diploma en vooral mijn kennis was niet meer aangepast aan de behoeften en vereisten van deze tijd. Ik spreek nu als een expert over Social Media, maar onthou dat er in ‘mijne tijd’ maar 1 activiteit op computers bestond: programmeren. Ik heb nog MS-DOS geleerd op school. (lacht)

Met deze opleiding ben ik meteen ‘mee’. En nog wel met de recentste technieken. De docenten zijn echt wel mee met de laatste ontwikkelingen in social media en marketing. Zo zijn we bijvoorbeeld onderwezen in de jongste marketingideeën van Philip Kotler, een wereldvermaarde Amerikaanse professor. Deze theoretische kennis is dan wel praktisch gekaderd zodat we dit kunnen toepassen.

Ondanks mijn universitair diploma was het een pittige opleiding. Je moet moeite doen!

  • Wat was jouw persoonlijke ervaring in zo een intensieve opleiding?

Ik vond het wel heel "chique". Ik zat in een klas met heel veel 18, 19 en 20-jarigen die allemaal bewust gekozen hebben voor hun opleiding. Voor de ene was het de eerste keuze na het middelbaar en voor de andere was het misschien een alternatief na een niet-gelukte hogere studie. Iedereen heeft wel vanuit een zekere passie en interesse gekozen. Iedereen kwam heel graag naar de les!

Ondanks mijn iets oudere leeftijd was ik een student onder de studenten. Er was heel veel respect vanuit zowel de docenten als de klasgroep.

 

  • Hoe verliep het schooljaar voor deze diverse groep?

Het waren allemaal jonge hongerige wolven. Iedereen wou met deze opleiding insta-famous worden en de wereld veroveren. Het gevoel was:”Ik word miljonair met social media!” Social media influencer worden. Dat zat er bij mijn klasgenoten wel ingebakken, maar het stukje “marketeer”? Daar had zeker niet iedereen al bij stilgestaan. We hebben in de loop van het jaar wel geleerd dat het daar ‘au fond’ wel mee begint.

In de eerste weken kregen wij meteen heel veel en heel snel een soort ‘marketing-bad’. Dat was niet wat iedereen er van verwachtte. De meesten wilden meteen alles weten over die social media! Achteraf is duidelijk geworden dat in deze opleiding de juiste volgorde gerespecteerd wordt. Je moet eerst met een marketeer-brein nadenken over missies en visies, over doelgroepen en customer journey maps… Dát moet je eerst doorhebben voordat je communicatie kan voeren.

  • Hoe ziet de toekomst er voor jou uit?

Zelf wil ik met ‘storytelling’-marketing verder. Ik weet zeker dat ik met het vertellen van verhalen mensen méér kan raken en méér kan activeren dan met ‘platte’ commerciële boodschappen. Ik wil in oktober starten met een eigen bedrijf…

Maar ondertussen doe ik stage bij Vorming+ Limburg… En ik verwacht dat ze me vragen om daar gewoon te blijven als communicatieadviseur. Social media, storytelling, pers, marketing. Dat zie ik eigenlijk ook wel zitten.

 

  • Wat is volgens jou het niveau van deze opleiding?

De docenten zijn echt wel mee met de laatste ontwikkelingen in social media en marketing. De lesgevers zijn in staat om vanuit hun ‘echte’ beroep kennis mee te nemen naar de klas. De docenten hebben daardoor een enorme geloofwaardigheid. Zij halen voortdurend voorbeelden aan uit hun beroepservaring. Zij zorgen er ook voor dat we stap voor stap onze vaardigheden aanleren. Ze zien er op toe dat we niet gaan lopen voordat we kunnen stappen.

Theoretische kennis wordt praktisch toegepast en ondanks mijn universitair diploma vond ik het best een pittige opleiding. Je moet moeite doen! Wie zich tijdens het jaar niet inspant, heeft zeker problemen in juni. Bij SYNTRA geeft men zeker geen diploma’s weg.

 

  • Jouw ambitie is dus aan het uitkomen?

Na 9 jaar en 9 maanden ben ik terug geïntegreerd in eigen land, ben ik eindelijk terug thuisgekomen. Ik heb aanvankelijk ook nagedacht over online cursussen, maar ik heb bewust gekozen voor meer structuur en discipline. Ik heb gekozen om van mensen te leren; zowel van docenten als van medestudenten. Ervaring delen is heel belangrijk! Ik weet na 10 jaar terug wat er gebeurt in Vlaanderen, ik ben terug ‘mee’.

 

  • Waarom zou je deze opleiding aanraden aan anderen?

Elke organisatie in Vlaanderen heeft in principe een digital marketeer nodig. We staan volgens mij voor een echte explosie aan vacatures binnen de sector. Momenteel proberen bedrijven dit vaak intern op te vangen, maar een opleiding is echt wel nodig is om het beroep goed uit te oefenen. Voor jongeren is dit dus de perfecte opstap om meteen aan de slag te kunnen… en voor mij ook, want ik kan meteen aan de slag op mijn stageplaats!