Basisopleiding sociale wetgeving en personeelsadministratie

Binnenkort verschijnen nieuwe startdata & prijzen
Business
Favoriet

Basisopleiding sociale wetgeving en personeelsadministratie

Word je als bediende op een HR-afdeling dagelijks geconfronteerd met de snel veranderende regels van de sociale wetgeving? Of heb je een job binnen de personeelsdienst op het oog en wil je graag met kennis van zaken starten? Dan is dit de opleiding voor jou!


Binnenkort verschijnen nieuwe startdata & prijzen

In detail

In acht sessies nemen we je mee doorheen deze boeiende wereld, frissen we je kennis over de arbeidswetgeving op, leggen we uit wat schijnzelfstandigen zijn en leren we je wat te doen bij een controle. Na deze opleiding gaat de loon- en personeelsadministratie jou af als een fluitje van een cent.

Iedere medewerker, zelfstandige en ondernemer die professioneel bezig is/zal zijn met het opvolgen, verwerken en interpreteren van de sociaal-juridische wetgeving en personeelsadministratie.

  • sociale zekerheid
  • stelsel voor werknemers
  • stelsel voor zelfstandigen in hoofd- en bijberoep
  • sociale voordelen als zelfstandige
  • verschillen met werknemers
  • noodzaak bijverzekering
  • zelfstandige in eenmanszaak en meewerkende echtgeno(o)t(e)
  • beheerders en zaakvoerders in vennootschappen
  • problematiek rond “schijnzelfstandigen”
  • sociale zekerheidsbijdragen als zelfstandige: voorlopige, definitieve bijdragen berekenen
  • verplichtingen van de werkgever
  • verplichte aansluitingen en verzekeringen
  • de sociale documenten: personeelsregister en arbeidsreglement
  • arbeidsovereenkomst: opstellen van een contract, ontslagbrief, opzegtermijnen
  • inzicht in de loonkost
  • wettelijke bepalingen: barema’s, classificaties, bruto- en nettoberekening
  • alternatieve (extralegale) beloningswijzen: maaltijdcheque, groepsverzekering, auto, cafetariaplan, …
  • kostprijsberekening
  • vermindering RSZ
  • bijdragen
  • subsidies
  • relatie werknemer - werkgever - overheid
  • werking controledienst, rechtbanken
  • overtredingen en sancties
  • wat te doen bij controle.

Kmo-portefeuille

Thema: Personeelsmanagement - arbeidsorganisatie en bedrijfsprocessen

De kmo-portefeuille is een subsidie van de Vlaamse Overheid waardoor je tot 30% van je inschrijvingsgeld kan recupereren. Lees hier hoe de KMO-portefeuille in zijn werk gaat.

Netto verschuldigd bedrag voor:

* middelgrote ondernemingen

** kleine ondernemingen

Heb je nog een vraag?

Nog iets niet duidelijk? Stel je vraag dan hieronder aan onze medewerkers en we helpen je graag verder.