Veelgestelde vragen

Onze getuigschriften en diploma’s  zijn officieel erkend door de Vlaamse Gemeenschap en worden afgeleverd door het Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming – SYNTRA Vlaanderen.

SYNTRA Vlaanderen heeft op 29 januari 2013 een diepgaande kwaliteitsaudit uitgevoerd. We zijn weer voor 3 jaar de verdiende drager van het ESF-Label dat garant staat voor een kwaliteitsvolle en duurzame bedrijfsvoering.

Daarnaast worden de cursisten ook minstens éénmaal per jaar anoniem bevraagd over de kwaliteit van de opleidingen. Hun feedback dient als basis voor snelle en gestructureerde acties en maatregelen.

Heb je reeds een relevant diploma of beroepservaring opgedaan? Dan kan je voor bepaalde opleidingen een vrijstelling aanvragen.

Vrijstellingen aanvragen is mogelijk omdat onze opleidingstrajecten modulair opgebouwd zijn. Theorie en praktijk die je al eigen bent zal je dus niet opnieuw moeten volgen.

Heb je een buitenlands diploma? Houd er rekening mee dat dit eerst gehomologeerd moet worden voordat we hier vrijstellingen voor kunnen geven.

Het (betaald) educatief verlof kan omschreven worden als het recht dat toegekend wordt aan werknemers uit de privé-sector om erkende opleidingen te volgen en om op het werk afwezig te zijn met behoud van het loon. De werkgever kan niet weigeren maar moet wel akkoord gaan met de planning van het verlof. Na de opleiding vraagt hij de terugbetaling door het indienen van een schuldvordering. 

Een lesperiode van 50 minuten geeft recht op één uur educatief verlof.

Vanaf 1 september 2012 hebben de werknemers recht op max. 180u betaald educatief verlof. Dit indien zij een opleiding volgen die voorbereidt op de uitoefening van een knelpuntberoep of een opleiding volgen die leidt naar een eerste diploma secundair onderwijs of een opleiding basiseducatie volgen.

De Vlaamse Regering beslist welke opleiding men met opleidingcheques kan betalen. Ze beslissen dit op basis van de bijdrage die de opleiding brengt aan de economie en welvaart.

In het opleidingsoverzicht kan je bij elke opleiding zien of het mogelijk is met opleidingscheques te betalen.

Opleidingen met minder dan 32 lesuren kunnen niet met opleidingscheques betaald worden.

In september 2013 stopt de Vlaamse Overheid met het subsidiëren van taalopleidingen d.m.v. opleidingscheques.

Je vindt op deze link de langlopende opleidingen (met officieel certificaat) die je niet met opleidingcheques kan betalen.

 

Je kan je gemakkelijk online inschrijven via deze website. Zoek de opleiding waarvoor je wil inschrijven en druk op de “inschrijfknop”

Onze opleidingen worden georganiseerd met steun van de Vlaamse overheid waardoor we verplicht zijn dergelijke informatie op te vragen.

Daarnaast is het mogelijk om met de bekomen persoonsgegevens een zo compleet mogelijk profiel op te stellen. Hierdoor kunnen we gerichte acties ondernemen aangepast aan de wensen van de cursist.

De privacy van de cursist blijft steeds gewaarborgd!

Het is belangrijk om je zo snel mogelijk in te schrijven. voor sommige opleidingen is het aantal inschrijvingen beperkt!

Snel beslissen én betalen is de boodschap. We aanvaarden geen extra inschrijvingen.

Jammer, je zal moeten wachten tot nieuwe opleidingen ingepland worden.
Wij kunnen je op de hoogte houden wanneer de nieuwe planning er is. Klik op de “Verwittig mij wanneer deze opleiding start” link op de opleidingspagina.

Indien er niet genoeg inschrijvingen zijn voor een opleiding dan wordt deze geannuleerd!

Het reeds overmaakte geld voor de opleiding wordt dan teruggestort. Daarnaast kom je op de wachtlijst te  staan voor eenzelfde cursus die eventueel later georganiseerd wordt.

Houdt er rekening mee dat dit eerst gehomologeerd moet worden voordat we deze aanvaarden.

Dit kan je bij de Belgische Regering laten doen.

We bieden zowel kort- als langlopende opleidingen aan. Dit in 24 verschillende interessegebieden (=sectoren). Afhankelijk van de opleiding kan je overdag of ’s avonds les volgen.

Bekijk hier ons opleidingsoverzicht

Bedrijven hebben ook toegang tot ons opleidingsaanbod. Daarnaast bieden we opleidingen en opleidingsadvies op maat aan.

Kortlopende opleidingen zijn er voor mensen die zich professioneel wil versterken, nieuwe technieken wil beheersen of op de hoogte wil blijven van actuele thema’s.

Dit zijn voornamelijk avondopleidingen met een maximale duur van 3 maanden. 3 maal per jaar hebben we een nieuw aanbod.

Bekijk een overzicht van onze kortlopende opleidingen

Langlopende opleidingen zijn gericht aan mensen die een nieuwe uitdaging willen aangaan, een zaak willen starten of zich professioneel willen versterken. Je krijgt een erkend diploma of getuigschrift en je geeft jezelf meer slaagkansen als zelfstandige of op de arbeidsmarkt!

Daarnaast zorgt SYNTRA Limburg ervoor dat je de basiskennis van bedrijfsbeheer onder de knie krijgt en je krijgt de opleiding verantwoord ondernemerschap. Zo weet je onmiddellijk of jouw project een haalbare kaart is en leer je op een verantwoorde manier je zaak te beheren.

De gemiddelde duur van langlopende opleidingen is 1 tot 3 jaar. Ze worden voornamelijk ’s avonds gegeven. In de vorm van een stageovereenkomst kunnen geïnteresseerden die een langlopende opleiding volgen geld verdienen en een nieuw beroep leren.

Bekijk een overzicht van onze langlopende opleidingen

Je hebt voldaan aan de leerplicht en je bent op zoek naar een leuke job? Je wil misschien zelfs een eigen zaak starten? Met een opleiding bij SYNTRA Limburg kan je snel en doelgericht studeren, zodat je zo snel mogelijk aan de slag kan.

De voltijdse dagopleidingen zijn een goed alternatief voor de hogeschool of de universiteit als je liever méér praktijk en minder theorie krijgt. De leerstof bestaat uit beroepskennis én bedrijfsbeheer. Als je slaagt voor alle modules of vakken dan krijg je een diploma (officieel erkend door de Vlaamse overheid)

Deze opleidingen worden tijdens de dag gegeven. De duur en het aantal lesdagen is grotendeels afhankelijk van de opleiding. In sommige gevallen kan het gecombineerd worden met werken. Je behoudt het recht op kinderbijslag en blijft fiscaal ten laste van je ouders. Omdat de opleidingen zo praktijkgericht zijn is er een grote kans op tewerkstelling na het afstuderen.

Bekijk een overzicht van onze voltijdse dagopleidingen

Het leercontract (ook gekend als de "leertijd") is een systeem dat werken en leren combineert. Leerjongeren krijgen de kans al doende een beroep te leren in een onderneming. Dit natuurlijk tegen betaling.

Na een korte proefperiode mag je bij een zelfgekozen onderneming starten. Je sluit hier een leerovereenkomst van 3 jaar af. Praktische zaken zoals vergoeding, werkuren en verzekering tegen arbeidsongevallen wordt door de werkgever geregeld.

Één dag per week krijg je theoretische opleiding bij SYNTRA Limburg. De andere vier dagen zijn praktijkgericht bij je werkgever. De lesinhoud van onze opleiding bestaat uit:

  • Algemene vorming: interessante onderwerpen die je helpen door het leven te stappen. Als je opleiding afgerond is ontvang je het diploma secundair onderwijs.
  • Beroepsgerichte vorming: Praktische én theoretische lessen die je helpen het gekozen beroep vlot te leren.

Meer info over de leertijd

SYNTRA Limburg pakt uit met een volledig nieuw concept! We geven je nu de kans om jezelf en je talenten te versterken in ongeveer één week tijdens de zomervakantie. Ideaal voor diegene die door het jaar niet wekelijks tijd kunnen vrijmaken.

Bekijk een overzicht van onze Summer School opleidingen

Ben je schoolverlater of wil je van carrière veranderen? Met onze stageovereenkomsten geven we je de kans om geld te verdienen en tegelijkertijd een nieuw beroep te leren.
De stageovereenkomst is toegankelijk voor alle 18+ jongeren. Ben je jonger dan kan je terecht bij de leertijd.

2 tot 5 dagen per week werk je bij een ondernemer. Hij leert je de dagdagelijks kneepjes van het vak. 1 of 2 avonden per week volg je les bij SYNTRA. Hier leer je de beroepstheorie.

Je krijgt dus een volledige praktijkopleiding én je wordt er voor betaald! (minstens €700 per maand) Bovendien ben je verzekerd en heb je recht op jaarlijkse vakantie. 90% van de jongeren heeft een vaste baan na het volgen van een stageovereenkomst! Praktijkervaring is zeer belangrijk op de arbeidsmarkt.

E-commerce ondernemer, dentaalassistent, aannemer schilderwerken, reisleider, etc. Voor ieder wat wils! Afhankelijk van de openstaande stageplaatsen kan de stageovereenkomst met alle beroepen die wij als langlopende opleiding aanbieden. Het aanbod en is groot en kan je bekijken in het opleidingsoverzicht.

Heb je een beroep gekozen en wil je meer weten? Twijfel dan niet en contacteer ons: leertijd.clb@syntra-limburg.be .

De vestigingswetten zijn zeer ingewikkeld. Als je wil starten met je eigen zaak moet je sinds 1 juli voor je vestiging naar een ondernemingsloket.

Zie hieronder een overzicht van de erkende Limburgse ondernemingsloketten, of ga naar http://www.syntra-limburg.be/ondernemersloketten.

Naam Adres Telefoonnr. E-mail

Zenito

Maastrichtersteenweg 254,
3500 Hasselt

011/26.31.80

ol.hasselt@zenito.be

 

 

Formalis

Prins Bisschopssingel 34 A

3500 Hasselt

011/26.55.10

hasselt@formalis.be

 

Burg. Van Lindtstraat 2
3900 Overpelt

011/80.77.40

neerpelt@formalis.be

 

 

Industrieweg Noord 1118 bus 7
3660 Opglabbeek

089/81.24.36

opglabbeek@formalis.be

 

 

Acerta ondernemingsloket

Kunstlaan 16
3500 Hasselt

078/05.10.61

starters@acerta.be

 

 

Xerius ondernemingsloket

Ilgatlaan 19
3500 Hasselt

011/56.64.30

ondernemingsloket@xerius.be

 

 

 

Gouverneur Roppesingel 51

3500 Hasselt

011/56.02.72

ondernemingsloket.limburg@voka.be

 

 

Eunomia vzw

Geraetsstraat 18/2
3500 Hasselt

011/22.27.46

mimi.dillen@attentia.be

 

 

GO-start

(Securex ondernemingsloket)

Prins Bisschopssingel 36
3500 Hasselt

011/29.12.52

hasselt.go-start@securex.be

 

 

Partena ondernemingsloket

Thonissenlaan 20
3500 Hasselt

011/71.00.30

eol@start.partena.be

 

 

 

Onze getuigschriften en diploma’s  zijn officieel erkend door de Vlaamse Gemeenschap en worden afgeleverd door het Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming – SYNTRA Vlaanderen.

SYNTRA Vlaanderen heeft op 29 januari 2013 een diepgaande kwaliteitsaudit uitgevoerd. We zijn weer voor 3 jaar de verdiende drager van het ESF-Label dat garant staat voor een kwaliteitsvolle en duurzame bedrijfsvoering.

Daarnaast worden de cursisten ook minstens éénmaal per jaar anoniem bevraagd over de kwaliteit van de opmerkingen. Hun feedback dient als basis voor snelle en gestructureerde acties en maatregelen.

Wie slaagt voor het volledige traject beroepskennis én voor de basiskennis bedrijfsbeheer, gevolgd binnen SYNTRA ontvangt een diploma. Wie één van de 2 delen volgt, ontvangt (mits slagen) een getuigschrift beroepskennis of een getuigschrift basiskennis bedrijfsbeheer. Getuigschriften en diploma’s zijn officieel erkend door de Vlaamse Gemeenschap en worden afgeleverd door het Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming – SYNTRA Vlaanderen.

Voor een getuigschrift "uitstroom KMO-medewerker" of voor een modulegetuigschrift kan nooit een diploma afgeleverd worden.

De docenten zijn dé troef van SYNTRA. Onze docenten zijn voornamelijk bedrijfsmensen met een heleboel praktijkervaring.  We leiden hen op zodat ze hun kennis en ervaring op de meest efficiënte manier naar de cursist kunnen brengen.

Bij SYNTRA Limburg krijg je een opleiding waarmee je meteen aan de slag kan!

Kan jij een extra duwtje in de rug gebruiken om te slagen? SYNTRA Limburg biedt begeleiding op maat van de cursist. Dit met steun van het Europees Sociaal Fonds en SYNTRA Vlaanderen.

De leercoaches, Laurence Leën en Liesbeth Werelds, helpen je gratis om je manier van leren te verbeteren.

Hoe notities, schema's of planningen maken? Heb je moeilijkheden met het berekenen van percentages of het invullen van een haalbaarheidsstudie? Voor al deze zaken en meer kan je gratis extra hulp krijgen.

Mensen die een extra uitdaging met zich meedragen zoals dyslexie, dyscalculie, ADHD, autisme, enz. kunnen ook op de nodige hulp rekenen van de leercoaches. Vanaf dit cursusjaar worden tolkuren voor dove cursisten 100% terugbetaald. Vergeet dit alleen niet te vermelden in het begin van het cursusjaar!

De leercoach is aanwezig voor al je vragen. Gelieve vooraf in te schrijven.

Leercoach voor Campus Hasselt, Westerlo en Tongeren
Leercoach: Laurence Leën
E-mail: laurence.leen@syntra-limburg.be
Telefoonnummer: 0472/89 70 97

Leercoach voor Campus Genk, Maaseik en Neerpelt
Leercoach: Liesbeth Werelds
E-mail: liesbeth.werelds@syntra-limburg.be
Telefoonnummer: 0496/ 56 52 96

Wil je jouw carrière een nieuwe wending geven, maar weet je niet goed waar te beginnen? Dan is de loopbaanbegeleiding wat voor jou!

Samen met je loopbaanbegeleider zoek je tijdens verschillende gesprekken uit wat je loopbaandoel is. Eens je weet wat je precies wil, vertaal je dit loopbaandoel naar een persoonlijk ontwikkelingsplan. In je plan geef je aan welke stappen je moet ondernemen om je doel te bereiken. Dit plan helpt je actie te ondernemen en het stelt je in staat om weloverwogen keuzes te maken.

Hierna weet je niet alleen wat je wil, maar ook hoe je het kan bereiken. Het kan zijn dat je hiervoor moet bij- of herscholen. Deze opleidingen kan je dan betalen met opleidingscheques.

Er zijn een 20-tal centra in Limburg waar je terecht kan voor loopbaanbegeleiding. Meer info over hoe je de procedure kan starten vind je op de website van de VDAB.

Het inschrijvingsgeld varieert naargelang de opleiding die men volgt. De exacte prijs staat vermeld in de opleidingspagina’s op de website.

De cursustekst is in de prijs inbegrepen. Eventuele bijkomende kosten worden op de website en in de opleidingskrant vermeld.

De vermelde prijzen zijn inclusief BTW. Gecertificeerde en langlopende opleidingen zijn vrijgesteld van BTW.

Cursist volgt gewoon bedrijfsbeheer, versneld of superversneld: 195 (inschrijving) + 80 (handboek)

Cursist combineert bedrijfsbeheer met beroepskennis binnen SYNTRA Limburg:  €95 (inschrijving) + 80 (handboek) => = 100 korting

Na goedkeuring van de inschrijving door onze administratie ontvang je van SYNTRA Limburg per mail een betalingsuitnodiging.  Vervolgens heb je 2 weken de tijd om deze te vereffenen.  Daarna vervalt je inschrijving en is er voor jou geen plaats meer gereserveerd in de opleiding.

Er worden geen deelbetalingen aanvaard.  Indien de inschrijving gebeurt in minder dan 2 weken voor de start van de opleiding, dan dient de kostprijs van de opleiding vereffend te worden uiterlijk bij de start van de opleiding.

Bij langlopende opleidingen betaal je het inschrijvingsgeld per cursusjaar.

Het aantal inschrijvingen is beperkt. Snel beslissen én betalen is de boodschap. Op die manier ben je zeker van je inschrijving.

Via opleidingscheques betaal je maar de helft van de kosten van een opleiding. Dit met een maximum van €250 per kalender jaar.

Heb ik recht op opleidingscheques?

Alle werknemers hebben recht op opleidingscheques wanneer ze:

  • die NIET hoger geschoold zijn. (d.w.z. GEEN diploma van hoger onderwijs hebben).
  • verbonden zijn door een arbeidsovereenkomst, zowel voltijds als deeltijds (bv arbeider, bediende, ambtenaar, PWA'er, interimkracht, ...),
  • werken en/of wonend in Vlaanderen of het Brussels Gewest,
  • de opleiding volgen op eigen initiatief.

Je kan loopbaanbegeleiding met opleidingscheques betalen als je loopbaanbegeleidingcentrum erkend is.

Een cursist met een stageovereenkomst heeft recht op opleidingscheques voor opleidingen die niet verplicht zijn in het kader van zijn stageovereenkomst (bv voor bedrijfsbeheer). 

Meer info op de website van de VDAB

Welke opleidingen kan ik met opleidingscheques betalen?

De Vlaamse Regering beslist welke opleiding men met opleidingcheques kan betalen. Ze beslissen dit op basis van de bijdrage die de opleiding brengt aan de economie en welvaart.

In het opleidingsoverzicht kan je bij elke opleiding zien of het mogelijk is met opleidingscheques te betalen.

Opleidingen met minder dan 32 lesuren kunnen niet met opleidingscheques betaald worden.

In september 2013 stopt de Vlaamse Overheid met het subsidiëren van taalopleidingen d.m.v. opleidingscheques.

Je vindt op deze link de langlopende opleidingen (met officieel certificaat) die je niet met opleidingcheques kan betalen.

Welke waarde hebben de opleidingscheques?

Er zijn cheques ter waarde van € 25, € 10 of € 5.
Jij betaalt slechts de helft van de waarde van de cheques. De andere helft wordt betaald door de Vlaamse Overheid. Je kan voor maximaal € 250 cheques aankopen per kalenderjaar.

Kan ik opleidingscheques laten terugbetalen?

Heb je reeds opleidingscheques aangekocht maar komt je opleiding niet in aanmerking door de gewijzigde voorwaarden?  Bezorg je opleidingscheques samen met dit ingevulde formulier aan de VDAB. In dat geval krijg je jouw geld terugbetaald.

SYNTRA Limburg is ertoe verplicht de cursisten die hun opleidingscheques reeds afleverden op de campus, de opleidingscheques terug te bezorgen.

Hoe kan ik opleidingscheques aanvragen?

Opleidingscheques komen van de Vlaamse Overheid.
Je kan ze op 3 manieren aanvragen:

Let op: Je kan de opleidingscheques ten laatste 2 maanden na de start van de opleiding aanvragen. Je kan maximaal €250 aan cheques aanvragen per kalenderjaar (geldigheidsduur van 14 maanden).

Hoe betalen met opleidingscheques?

Bezorg je opleidingscheques aan de balie van de campus waar je de opleiding wil volgen.
Je dient je opleiding binnen de 2 weken na inschrijving te betalen (zoniet wordt je inschrijving geannuleerd).

Beschik je op dat moment nog niet over je cheques, dan betaal je cash en breng je jouw opleidingscheques zo snel mogelijk binnen op de campus. Onze administratie verwerkt je cheques, en stort het vooraf betaalde bedrag aan jou terug.

Is je opleiding duurder dan het aantal cheques dat je hebt ontvangen? Het eventuele restbedrag kan je overschrijven of contant betalen.

 

De KMO-portefeuille is een subsidiemaatregel ten behoeve van Vlaamse kmo’s en vrije beroepen die voldoen aan onderstaande voorwaarden :

  1. De subsidie is ten behoeve van kleine en middelgrote ondernemingen zoals gedefinieerd door de Europese kmo-definitie ;
  2. De subsidie is ten behoeve van de vestigingen (en bijhorende werkenden) gelegen in het Vlaams Gewest ;
  3. De subsidie is ten behoeve van ondernemingen uit de privé-sector (participatie van een administratieve overheid moet minder dan 25% zijn) ;
  4. De subsidie is ten behoeve van ondernemingen met een aanvaardbare hoofdactiviteit (nacecode lijst) ;
  5. VZW’s zijn uitgesloten (behalve als dienstverlener).

Het onderricht, gevolgd door de werkenden in de onderneming bij een dienstverlener, dat uitsluitend of hoofdzakelijk gericht is op het verbeteren van het huidige of het toekomstige bedrijfsfunctioneren van de onderneming, en dat gericht is op de kernprocessen van de onderneming.

De opleiding moet bijdragen tot de versterking, groei of transformatie van de onderneming in Vlaanderen. E-learning wordt niet gesubsidieerd.

Voor verdere informatie kan je terecht bij de campussen.

Een sectorfonds is een fonds, dat tot doel heeft het vermeende algemene belang van een bedrijfstak, zoals de bouwsector of de detailhandel te behartigen. De voornaamste inkomstenbronnen voor sectorfondsen zijn verplichte afdrachten door bedrijven en werknemers in de sector, alsmede overheidssubsidies. Elke sector stemt overeen met één of meerdere paritair samengesteld(e) (opleidings)fonds(en).

Bij de volgende sectorfondsen kan men subsidies aanvragen.

Ondernemingen, organisaties en lokale besturen kunnen een subsidie aanvragen voor de ontwikkeling van een diversiteitsplan.
Het belang van een personeelsbeleid met aandacht voor diversiteit neemt toe. Steeds meer vrouwen werken, meer allochtonen zoeken hun weg op de arbeidsmarkt, de beroepsbevolking vergrijst en mensen met een beperking (arbeidshandicap) worden aangemoedigd om hun competenties aan te bieden op de arbeidsmarkt.

Aanwerving van mensen uit kansengroepen kan soelaas bieden bij moeilijk in te vullen vacatures.

Met andere woorden: niet alleen die groepen hebben baat bij een diversiteitsplan, alle andere werknemers en de werkgever halen er voordeel uit.

Vier soorten diversiteitsplannen

Om een plan op maat van jouw organisatie te ontwikkelen, kan je kiezen tussen vier soorten diversiteitsplannen:

  • Instapdiversiteitsplan: een ideale opstap naar een planmatig diversiteitsbeleid. De helft van de kosten voor de uitvoering van een instapdiversiteitsplan wordt gesubsidieerd met een maximum van 2.500 EUR.
  • Diversiteitsplan: een volledige en planmatige aanpak in vier stappen, met onder meer aandacht voor opleidings- en competentiebeleid en kwaliteit van de arbeid. 2/3 van de kosten van een diversiteitsplan kan worden gesubsidieerd tot een maximum van 10.000 EUR.
  • Clusterdiversiteitsplan: één centrale aanvrager clustert een aantal organisaties met een gelijklopend diversiteitsplan. Het is een ideaal instrument voor een groep van kleinere organisaties uit één sector of voor units binnen een groter geheel. 2/3 van de kosten van elke deelnemende organisatie kan worden gesubsidieerd met een maximum van 3.000 EUR per deelnemende organisatie.
  • Groeidiversiteitsplan: diversiteit verankeren in het strategisch beleid van de organisatie om volop gebruik te maken van de meerwaarde van diversiteit. De helft van de kosten van een groeidiversiteitsplan kan worden gesubsidieerd met een maximum van 2.500 EUR.

Hoe kan ik een diversiteitsplan aanvragen?

Zorg dat je een Projectontwikkelaar toegewezen krijgt.
Deze medewerkers van SERR en RESOC in je regio zullen je zonder extra kosten bijstaan en begeleiden bij het uitwerken van een diversiteitsplan op maat van jouw bedrijf of organisatie.

Na overleg met deze Projectontwikkelaar: vul samen met hem of haar het online formulier in via de webtoepassing Diversiteitsplannen Online

Alle werknemers hebben recht op opleidingscheques wanneer ze:

  • die NIET hoger geschoold zijn. (d.w.z. GEEN diploma van hoger onderwijs hebben).
  • verbonden zijn door een arbeidsovereenkomst, zowel voltijds als deeltijds (bv arbeider, bediende, ambtenaar, PWA'er, interimkracht, ...),
  • werken en/of wonend in Vlaanderen of het Brussels Gewest,
  • de opleiding volgen op eigen initiatief.

Een cursist met een stageovereenkomst heeft recht op opleidingscheques voor opleidingen die niet verplicht zijn in het kader van zijn stageovereenkomst (bv voor bedrijfsbeheer). 

Persoonlijk opleidingsplan? Altijd opleidingscheques

Het is het echter altijd mogelijk om toch je opleiding met opleidingscheques te betalen, namelijk indien die opleiding past binnen het persoonlijk ontwikkelingsplan dat in het kader van een loopbaanbegeleiding werd opgemaakt. Je kan je steeds inschrijven voor deze loopbaanbegeleiding. Je dient een ingevuld attest te bezorgen aan de SYNTRA-campus, samen met de opleidingscheques. 

Meer info op de website van de VDAB

Er zijn cheques ter waarde van € 25, € 10 of € 5.
Jij betaalt slechts de helft van de waarde van de cheques. De andere helft wordt betaald door de Vlaamse Overheid. Je kan voor maximaal € 250 cheques aankopen per kalenderjaar.

De Vlaamse Regering beslist welke opleiding men met opleidingcheques kan betalen. Ze beslissen dit op basis van de bijdrage die de opleiding brengt aan de economie en welvaart.

In het opleidingsoverzicht kan je bij elke opleiding zien of het mogelijk is met opleidingscheques te betalen.

Opleidingen met minder dan 32 lesuren kunnen niet met opleidingscheques betaald worden.

Je vindt op deze link de langlopende opleidingen (met officieel certificaat) die je niet met opleidingcheques kan betalen.

 

Heb je reeds opleidingscheques aangekocht maar komt je opleiding niet in aanmerking door de gewijzigde voorwaarden?  Bezorg je opleidingscheques samen met dit ingevulde formulier aan de VDAB. In dat geval krijg je jouw geld terugbetaald.

SYNTRA Limburg is ertoe verplicht de cursisten die hun opleidingscheques reeds afleverden op de campus, de opleidingscheques terug te bezorgen.

Opleidingscheques komen van de Vlaamse Overheid.
Je kan ze op 3 manieren aanvragen:

Let op: Je kan de opleidingscheques ten laatste 2 maanden na de start van de opleiding aanvragen. Je kan maximaal €250 aan cheques aanvragen per kalenderjaar (geldigheidsduur van 14 maanden).

Bezorg je opleidingscheques aan de balie van de campus waar je de opleiding wil volgen.
Je dient je opleiding binnen de 2 weken na inschrijving te betalen (zoniet wordt je inschrijving geannuleerd).

Beschik je op dat moment nog niet over je cheques, dan betaal je de opleiding en breng je jouw opleidingscheques zo snel mogelijk binnen op de campus. Onze administratie verwerkt je cheques, en stort het vooraf betaalde bedrag aan jou terug.

Is je opleiding duurder dan het aantal cheques dat je hebt ontvangen, dan kan je het eventuele restbedrag kan je overschrijven of contant betalen.prijs

De KMO-portefeuille is een maatregel waardoor ondernemers financiële steun krijgen bij aankoop van opleiding en adviesdiensten.
 
Extra wijzigingen vanaf 1 april 2016.
 
Elke Vlaamse KMO krijgt nu een jaarlijks subsidiebedrag dat ze vrij kan gebruiken voor opleiding en advies. Kleine KMO’s (< 50 werknemers) krijgen 40% subsidie met een plafondbedrag van 10.000 EUR per jaar. Middelgrote KMO’s (<250 werknemers) krijgen 30% subsidie met een plafondbedrag van 15.000 EUR.

Heb ik recht op de KMO-Portefuille

De KMO-portefeuille is een subsidiemaatregel ten behoeve van Vlaamse kmo’s en vrije beroepen die voldoen aan onderstaande voorwaarden :

  1. De subsidie is ten behoeve van kleine en middelgrote ondernemingen zoals gedefinieerd door de Europese kmo-definitie ;
  2. De subsidie is ten behoeve van de vestigingen (en bijhorende werkenden) gelegen in het Vlaams Gewest ;
  3. De subsidie is ten behoeve van ondernemingen uit de privé-sector (participatie van een administratieve overheid moet minder dan 25% zijn) ;
  4. De subsidie is ten behoeve van ondernemingen met een aanvaardbare hoofdactiviteit (nacecode lijst) ;
  5. VZW’s zijn uitgesloten (behalve als dienstverlener).

Welke opleidingen kan ik laten subsidiëren?

Het onderricht, gevolgd door de werkenden in de onderneming bij een dienstverlener, dat uitsluitend of hoofdzakelijk gericht is op het verbeteren van het huidige of het toekomstige bedrijfsfunctioneren van de onderneming, en dat gericht is op de kernprocessen van de onderneming.

De opleiding moet bijdragen tot de versterking, groei of transformatie van de onderneming in Vlaanderen. E-learning wordt niet gesubsidieerd.

Hoeveel subsidie kan ik aanvragen?

Vanaf 1 april 2016 kan een kleine KMO tot 10.000 EUR subsidie ontvangen per kalenderjaar via de KMO-portefeuille. Een middelgrote KMO kan tot 15.000 EUR subsidie ontvangen per kalenderjaar.

Het minimum projectbedrag bedraagt 100 EUR netto.

Wat is het erkenningsnummer van SYNTRA Limburg?

Het erkenningsnummer van SYNTRA Limburg (gecertificeerde opleidingen) is DV.O101814.
Het erkenningsnummer van Fortio (korte opleidingen) is DV.O215511.

Het gebruik van de juiste erkenningsnummer is belangrijk. Kijk in de uitnodiging van betaling of neem contact op de campus voor meer info.

Betalingstermijn van 2 weken

De betaling van de opleiding dient binnen de 2 weken na inschrijving te gebeuren. Daarna vervalt de inschrijving en is er niet langer een plaats in de opleiding gereserveerd.

Bij wie kan ik terecht voor hulp?

Voor verdere informatie kan je terecht bij Laura Lindelauf op  het nummer 011/28.60.59 of via mail: laura.lindelauf@syntra-limburg.be

Het erkenningsnummer van SYNTRA Limburg (gecertificeerde opleidingen) is DV.O101814.
Het erkenningsnummer van SYNTRA Fortio (korte opleidingen) is DV.O215511.

Het gebruik van de juiste erkenningsnummer is belangrijk. Kijk in de uitnodiging van betaling of neem contact op de campus voor meer info.

Dat kan en wij helpen je hiermee!

"Maak werk van je zaak" is een project van SYNTRA,VDAB, Agentschap ondernemen en ESF. Zij slaan de handen in elkaar om jouw zaak een optimale start te geven. Zo krijg je de kans om het noodzakelijke attest bedrijfsbeheer te halen, je eigen businessplan op te stellen, aan je ondernemerscompetenties te werken...

Voor wie?

  • Je bent niet-werkende werkzoekende
  • Je werkt deeltijds (met inkomensgarantie) en je woont in het Vlaams gewest.
  • Je wordt bedreigd door een collectief ontslag of sluiting van de onderneming, of
  • Je bent individueel ontslagen omwille van economische redenen.

Wat kan je verwachten?

We werken met de volgende fases:

  1. Neem contact op met je VDAB-consulent
  2. Collectief infomoment en een individueel intakegesprek bij een startersadviseur van SYNTRA
  3. Oriënteringsfase
  4. Begeleidingsfase

Meer info

Meer informatie vind je op de Maak werk van je zaak pagina.

Neem contact op met je plaatselijke VDAB-consulent.

Werkzoekende cursisten die een opleiding volgen in een van de knelpuntberoepen kunnen deze opleiding kosteloos volgen via de VDAB. Ze moeten hiervoor ingeschreven zijn als werkzoekende bij de VDAB.

Knelpuntberoepen zijn beroepen waarvoor een tekort bestaat op de arbeidsmarkt. Na het beëindigen van deze opleiding heb je een grotere kans op tewerkstelling. Informeer bij je trajectbegeleider van de VDAB of je hiervoor in aanmerking komt.

Check even bij je trajectbegeleider van de VDAB of RVA of je deze opleidingen mag volgen zonder je werkloosheidsuitkering te verliezen. Je kan dit best doen ruim voor de start van je opleiding: zo loop je niet het risico dat je moet stoppen met je opleiding.

Om les bij ons te mogen volgen moet je voldaan hebben aan de voltijdse of deeltijdse leerplicht. Dit geldt zowel voor dag- of avondopleidingen én voor een stageovereenkomst.

Voor de leertijd/leercontract moet je het 2de middelbaar afgerond hebben en minstens 15 jaar zijn.

Het leercontract (ook gekend als de leertijd) is een opleidingssysteem van “Werken en Leren”. Kenmerkend aan het leercontract is dat je 4 dagen per week een vak leert in een echt bedrijf. Daarnaast krijg je 1 dag theoretische opleiding in een SYNTRA-campus.

Deze leerovereenkomst duurt maximaal 3 jaar.

Dit kan vanaf 15 jaar. Je moet hiervoor het 2de middelbaar hebben afgerond.

Het leercontract is voor jongeren die graag de handen uit de mouwen steken. Ze moeten enthousiast zijn om een beroep in de praktijk te kunnen aanleren.

Na het succesvol beëindigen van de leertijd krijg je een diploma secundair onderwijs.

Leerjongeren met een leercontract voldoen automatisch aan de leerplicht. Je ouders zullen ook kindergeld blijven ontvangen tot dat je afgestudeerd bent.

Natuurlijk! Je krijgt maandelijks een vergoeding voor het werkt dat je levert.

  -18 jaar +18
Eerste jaar leertijd €317,81 €423,75
Tweede jaar leertijd €423,75 €476,71
Derde jaar leertijd €520,08 €520,08

Je ouders blijven bovendien het kindergeld behouden!

Informatie kan je aanvragen via dit formulier of telefonisch bij Richard Welten 011 30 32 32.

Er is ook een officiële leertijd website waar je heel wat info op kan terugvinden.

Na goedkeuring van de inschrijving door onze administratie ontvangt je een betalingsverzoek (per mail).  Vervolgens heb je 2 weken de tijd om te betalen.  Indien wij de betaling niet ontvangen hebben binnen die termijn, dan wordt de inschrijving (automatisch) geannuleerd.  Er worden geen deelbetalingen aanvaard.  Indien de inschrijving gebeurt in minder dan 2 weken voor de start van de opleiding, dan moet je betaald hebben uiterlijk bij de start van de opleiding (start van de opleiding is gelijk aan het aanvangsuur van de eerste sessie van de opleiding). 

Als je betaalt met opleidingscheques dient dit binnen deze termijn van 2 weken te gebeuren. Indien de betaling door het bedrijf gebeurt geldt de betaaltermijn van 2 weken.

In de periode van 1 mei tot 10 juli hanteren wij de betalingstermijn van 4 weken voor de opleidingen die in het volgende cursusjaar starten. Vanaf 11 juli is er een betalingstermijn van 2 weken.

Welke kosten komen in aanmerking?

  • De kost van het onderricht zelf.
  • Catering en cursusmateriaal voor zover er een functionele relatie is met de opleiding
  • Verplaatsingskosten docent

BTW kan nooit gesubsidieerd worden.

De opleiding moet ook beëindigd zijn voor 31 december van het kalenderjaar dat volgt op het jaar van de subsidieaanvraag.

Wil je een eigen zaak starten, dan zal je een minimum aan kennis van bedrijfsbeheer moeten bewijzen. Je kunt je kennis van bedrijfsbeheer op verschillende manieren aantonen, nl.:

  • d.m.v. een diploma (bv. van hoger onderwijs)
  • d.m.v. praktijkervaring:
  • Min. 3 jaar als zelfstandige in hoofdberoep
  • Min. 5 jaar als zelfstandige in bijberoep
  • Min. 5 jaar als zelfstandig helper
    Zaakvoerder of afgevaardigd bestuurder: 3 jaar hoofdberoep of 5 jaar in bijberoep
  • d.m.v. een getuigschrift basiskennis bedrijfsbeheer:
    Minimum het eerste jaar basiskennis bedrijfsbeheer
  • examen middenjury

Voor gereglementeerde beroepen moet je naast basiskennis bedrijfsbeheer ook beroepskennis aantonen.

De behaalde diploma’s en certificering zijn geldig voor de Belgische markt. Als u uw Vlaams diploma wenst gelijkwaardig te laten verklaren in het buitenland, kan u zich wenden tot het NARIC- centrum van dat land (www.enic-naric.net). Zij kunnen u de informatie verschaffen over de procedure die u moet volgen en welke documenten u nodig hebt.

Dit staat vermeld bij de opleiding in ons opleidingsaanbod op de website.

De cursistendossiers dienen volledig te zijn vanaf de vierde week na de start van de opleiding. Indien de cursist de nodige gegevens niet heeft afgeleverd (d.w.z. er is zelfs geen aanzet van dossier) wordt hij of zij niet tot de opleiding toegelaten. In de praktijk betekent dit dat een cursist van wie op de vierde lesweek geen enkel document beschikbaar is de les zal moeten verlaten en kan eventueel later opnieuw worden toegelaten.

Een annulatie van een opleiding dient schriftelijk vóór de start van de opleiding te gebeuren. Bij laattijdige annulatie blijft de koopprijs volledig verschuldigd. Annulaties kunnen per e-mail.

Voor horecaopleidingen dient een annulatie schriftelijk en minstens 7 dagen voor aanvang van de opleiding te gebeuren.

Het inschrijvingsgeld voor een meerjarige opleiding is per cursusjaar.

Als particulier ontvang je een factuur na betaling, als bedrijf ontvang je een factuur na inschrijving.

Let op: na betaling door jou als particulier kan je geen factuur op je bedrijf meer aanvragen!

2/3de aanwezigheid is vereist om aan de examens te kunnen deelnemen en om het getuigschrift te kunnen behalen.

Om je afwezigheid te wettigen, lever je een bewijs van ziekte of arbeidsongeschiktheid af, of een verklaring van je werkgever. Indien je afwezig bent door toedoen van staking van het openbaar vervoer, dan kan je deze afwijking wettigen door een attest van de vervoersmaatschappij.

Voor bedrijfsopleidingen kunt u terecht bij onze partner FORTIO-bedrijfsopleidingen. Zij zijn dé speler op de markt van de maatopleidingen. Bij deze maatopleidingen staat u centraal en bepaalt u de inhoud, locatie, datum, doelstellingen en de toe te passen leermethodes. Onze doelstelling? Uw opleidingsnood en -behoefte inlossen en ervoor zorgen dat de opleiding de gewenste impact heeft in uw bedrijf. Tot slot biedt FORTIO-bedrijfsopleidingen gericht subsidieadvies aan.

Meer weten? Bekijk zeker eens de website www.fortio-bedrijfsopleidingen.be. Wij staan klaar om antwoord te geven op al uw vragen.