De leertijd is hét toegangsticket tot de arbeidsmarkt

1 jaar 1 maand geleden

Als jonge onervaren schoolverlater denk je maar aan één ding, snel aan het werk gaan en centen verdienen. De zoektocht naar de geschikte job is helaas geen makkelijk parcours en dat heeft vooral met diploma en ervaring te maken. De leertijd is hét toegangsticket tot de arbeidsmarkt voor niet-hooggeschoolden. De cijfers van de VDAB tonen aan dat hooggeschoolden het makkelijkst aan de slag geraken binnen het jaar na afstuderen. Meteen na de masters en bachelors vinden we als koploper de leertijd terug, een succesvol opleidingsproduct van SYNTRA.

De leertijd is hét toegangsticket tot de arbeidsmarkt

Leren en werken dat werkt

Na een opleiding in de leertijd is 89% van de cursisten aan de slag binnen het jaar. Van alle mogelijke keuzes buiten een bachelor of een master is de leertijd hiermee de beste keuze om snel een job te vinden. De positieve effecten van leren op de werkvloer uiten zich duidelijk op de arbeidsmarkt. Door de kennis die de cursisten uit de leertijd opdoen op de werkvloer zijn ze meteen inzetbaar en hebben ze een belangrijke troef in handen: werkervaring. Deze cursisten kunnen uitpakken met direct inzetbare competenties en onderscheiden zich zo van de rest. Zij hebben geen diploma hoger onderwijs nodig om hun meerwaarde te bewijzen op de arbeidsmarkt.

De witte raven zitten in de leertijd

Als we de vacatures en knelpuntberoepen vandaag bekijken zien we een enorme nood aan praktische competenties en niet zozeer aan diploma’s. Veel uitvoerende en technische jobs blijven oningevuld terwijl bedrijven elk jaar hopeloos op zoek zijn naar hun witte raven. Deze profielen vinden we nochtans in overvloed terug binnen de leertijd. Dit zijn jongeren die bewust kiezen voor een job in de praktijk. Zij krijgen van ons de beste combinatie van leren en werken en worden meteen in de praktijk gegooid via een leerovereenkomst bij bedrijven. Ze leren de kneepjes van het vak op de werkvloer en stromen uiteindelijk uit als direct inzetbare werkkrachten.

Zij hebben geen diploma hoger onderwijs nodig om hun meerwaarde te bewijzen op de arbeidsmarkt.

Duelleren met duaal leren

Het succes van de leertijd kunnen we toewijzen aan de perfecte match tussen leren en werken. Deze match vinden we ook terug binnen duaal leren. In 2015 koos de Vlaamse regering resoluut om een nieuw opleidingsstelsel van duaal leren te ontwikkelen. Met onze kennis van leren en werken hebben we dit vastgepakt en zijn we nog steeds koploper op gebied van duaal leren. Op dit moment bieden we 40 duale trajecten aan binnen verschillende sectoren. Net als in de leertijd ligt de focus hier op de ideale combinatie tussen leren en werken. In duaal leren gaan we een stapje verder en focussen we nog harder op de opleiding op de werkvloer. Jongeren leren 4 dagen per week op de werkplek en 1 dag per week op een campus. Met hun praktische opleiding zijn zij gewapend om te duelleren met concurrenten op de arbeidsmarkt.

In de strijd om diploma’s winnen competenties

Mondjesmaat dringt het bij bedrijven door, de witte raven die ze zoeken moeten competenties en inzet tonen in plaats van diploma’s. Het diplomafetisjisme vormt een rem op de weg van werkzoekenden naar een geschikte job. De blinde focus op diploma zorgt ervoor dat belangrijke competenties over het hoofd worden gezien. Alle neuzen zouden in dezelfde richting moeten wijzen, in de richting van competenties en niet diploma’s.  Zonder deze verschuiving zullen er helaas veel geschikte profielen over het hoofd worden gezien terwijl zij net dromen van hun eerste job. De leertijd en duaal leren zijn alvast de ideale broeiplaatsen voor deze competentiegerichte witte raven.

SYNTRA Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SYNTRA Limburg

Naar alle artikels
Artikel

DUAAL LEREN IS JOUW TOEGANGSTICKET TOT WERK!

Artikel

Duaal leren online: kan het de jongeren smaken?

Onze jongeren van duaal leren en de leertijd hebben de afgelopen maanden niet stil gezeten. Net zoals in onze andere opleidingen, werkten ook zij met een online aanbod. Duaal leren staat gelijk aan kwaliteitsvolle praktijkervaring, een vergoeding, een diploma én een job. Een heel mooi model dus voor jongeren die hun kwaliteiten volwaardig willen inzetten in de zoektocht naar een gepaste job. Hoog tijd om de jongeren te bevragen over hun ervaring.

Artikel

Oproep: SYNTRA zoekt (ex-)cursisten met een verhaal!

Cursist of ex-cursist bij SYNTRA? Zin om je ervaringen bij SYNTRA Limburg te delen met de rest van de wereld? Om daarbij ook nog eens kans te maken op gratis cinematickets (die je vanaf 1 juli mag gaan opmaken)? Blijven lezen is de boodschap!

Op zaterdag 27 juni organiseren we onze eerste online infodag ooit. Heel spannend en we dachten: wie kan ons beter helpen dan de mensen die al een opleiding bij ons gevolgd hebben? De toeschouwers op de eerste rij? Maakt niet uit of je nu een korte, lange, avond- of dagopleiding volgt of volgde, we hebben jullie nodig! We zijn op zoek naar interessante, verrassende, maar vooral eerlijke getuigenissen over je opleiding bij ons. Lees hieronder hoe je jouw verhaal kan delen met ons.

Nieuws

De opmars van online leren vraagt om e-learning experts

In het huidige digitale tijdperk lijkt e-learning, waarbij een leeractiviteit online verloopt, haast vanzelfsprekend. Sinds de uitbraak van het coronavirus zien we het onderwijs en opleidingsinstellingen massaal grijpen naar e-learning methodes. Docenten komen nu intensief in aanraking met online lessen, voor velen is dit vaak de eerste keer. Online leren zal ook na de coronacrisis een belangrijke rol blijven spelen. In het aanleren van deze vorm van lesgeven, willen we  met SYNTRA Limburg graag een voortrekker zijn met de opleiding tot e-learning expert.

Nieuws

SYNTRA-cursisten volgen les in de virtuele klas, maar missen de campus

Toen op 16 maart de coronamaatregelen de deuren van het onderwijs sloten, schorsten ook alle SYNTRA in Vlaanderen en Brussel onmiddellijk alle klassikale campuslessen en gingen per direct over op online leren. 

Het grootste deel van de ca. 30.000 SYNTRA-cursisten zijn volwassenen. Zij volgen via een om- of bijscholing een opleiding  om zich professioneel te versterken. Dat gebeurt op de campus, op de werkplek of via een stage. SYNTRA is gekend als praktijkopleider en veel lessen verlopen dan ook in praktijklabo’s.  Niettemin zitten de cursisten van de SYNTRA-ondernemersopleiding vandaag massaal in de virtuele klas; 42% van de lessen gaan door op de virtuele campussen van de SYNTRA.  In een grootschalige enquête werden deze cursisten bevraagd en werd er gepeild naar hun ervaring met online leren. De reacties waren massaal (1232 respondenten) en de resultaten geven verrassende inzichten.

Artikel

Online vergaderen? Leer het hier met Microsoft Teams.