De leertijd is hét toegangsticket tot de arbeidsmarkt

10 maanden 1 week geleden

Als jonge onervaren schoolverlater denk je maar aan één ding, snel aan het werk gaan en centen verdienen. De zoektocht naar de geschikte job is helaas geen makkelijk parcours en dat heeft vooral met diploma en ervaring te maken. De leertijd is hét toegangsticket tot de arbeidsmarkt voor niet-hooggeschoolden. De cijfers van de VDAB tonen aan dat hooggeschoolden het makkelijkst aan de slag geraken binnen het jaar na afstuderen. Meteen na de masters en bachelors vinden we als koploper de leertijd terug, een succesvol opleidingsproduct van SYNTRA.

De leertijd is hét toegangsticket tot de arbeidsmarkt

Leren en werken dat werkt

Na een opleiding in de leertijd is 89% van de cursisten aan de slag binnen het jaar. Van alle mogelijke keuzes buiten een bachelor of een master is de leertijd hiermee de beste keuze om snel een job te vinden. De positieve effecten van leren op de werkvloer uiten zich duidelijk op de arbeidsmarkt. Door de kennis die de cursisten uit de leertijd opdoen op de werkvloer zijn ze meteen inzetbaar en hebben ze een belangrijke troef in handen: werkervaring. Deze cursisten kunnen uitpakken met direct inzetbare competenties en onderscheiden zich zo van de rest. Zij hebben geen diploma hoger onderwijs nodig om hun meerwaarde te bewijzen op de arbeidsmarkt.

De witte raven zitten in de leertijd

Als we de vacatures en knelpuntberoepen vandaag bekijken zien we een enorme nood aan praktische competenties en niet zozeer aan diploma’s. Veel uitvoerende en technische jobs blijven oningevuld terwijl bedrijven elk jaar hopeloos op zoek zijn naar hun witte raven. Deze profielen vinden we nochtans in overvloed terug binnen de leertijd. Dit zijn jongeren die bewust kiezen voor een job in de praktijk. Zij krijgen van ons de beste combinatie van leren en werken en worden meteen in de praktijk gegooid via een leerovereenkomst bij bedrijven. Ze leren de kneepjes van het vak op de werkvloer en stromen uiteindelijk uit als direct inzetbare werkkrachten.

Zij hebben geen diploma hoger onderwijs nodig om hun meerwaarde te bewijzen op de arbeidsmarkt.

Duelleren met duaal leren

Het succes van de leertijd kunnen we toewijzen aan de perfecte match tussen leren en werken. Deze match vinden we ook terug binnen duaal leren. In 2015 koos de Vlaamse regering resoluut om een nieuw opleidingsstelsel van duaal leren te ontwikkelen. Met onze kennis van leren en werken hebben we dit vastgepakt en zijn we nog steeds koploper op gebied van duaal leren. Op dit moment bieden we 40 duale trajecten aan binnen verschillende sectoren. Net als in de leertijd ligt de focus hier op de ideale combinatie tussen leren en werken. In duaal leren gaan we een stapje verder en focussen we nog harder op de opleiding op de werkvloer. Jongeren leren 4 dagen per week op de werkplek en 1 dag per week op een campus. Met hun praktische opleiding zijn zij gewapend om te duelleren met concurrenten op de arbeidsmarkt.

In de strijd om diploma’s winnen competenties

Mondjesmaat dringt het bij bedrijven door, de witte raven die ze zoeken moeten competenties en inzet tonen in plaats van diploma’s. Het diplomafetisjisme vormt een rem op de weg van werkzoekenden naar een geschikte job. De blinde focus op diploma zorgt ervoor dat belangrijke competenties over het hoofd worden gezien. Alle neuzen zouden in dezelfde richting moeten wijzen, in de richting van competenties en niet diploma’s.  Zonder deze verschuiving zullen er helaas veel geschikte profielen over het hoofd worden gezien terwijl zij net dromen van hun eerste job. De leertijd en duaal leren zijn alvast de ideale broeiplaatsen voor deze competentiegerichte witte raven.

SYNTRA Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SYNTRA Limburg

Naar alle artikels
Artikel

DUAAL LEREN IS JOUW TOEGANGSTICKET TOT WERK!

Artikel

Online vergaderen? Leer het hier met Microsoft Teams.

Binnen SYNTRA Limburg maken wij veel gebruik van de apps van Microsoft 365. We hebben hier ondertussen al heel wat expertise over opgebouwd en we zouden SYNTRA niet zijn als we deze kennis niet zouden delen met iedereen die iets wil leren. 

De meeste van onze lessen gaan al online door maar daarnaast zullen wij op onze website ook enkele digitale leersnacks volledig gratis aanbieden. We maakten alvast enkele korte webinars in samenwerking met de T2-Innovathoren Dirk en Jorn (www.t2-campus.be). Hieronder vinden jullie een 5-delige reeks van webinars over het gebruik van Microsoft Teams.

Nieuws

SYNTRA Limburg richt alle pijlen op online leren

In de huidige digitale wereld is online leren dé methode bij uitstek om cursisten van op een afstand te bereiken. Online leren is dan ook al langer een optie binnen verschillende SYNTRA-opleidingen. Door de recente maatregelen in kader van het coronavirus of COVID-19, zijn we genoodzaakt om een versnelling hoger te schakelen met onze online mogelijkheden. We zetten onze blik op oneindig en transformeren heel wat van onze praktijkgerichte opleidingen naar online lesactiviteiten. Geen simpele klus voor ons aangezien praktijk voorop staat, maar unieke situaties vragen om creatieve oplossingen.

Artikel

Het sportmanagement-event van het jaar: B-Sportunity

Sport is zoveel meer dan achter een bal aanhollen of op een fiets zitten. In de opleiding sport- en eventmanager ontdekken cursisten de boeiende cijfers, strategieën en organisaties achter populaire sporten.

Op 18 maart 2020 steken deze ijverige cursisten de handen uit de mouwen voor de vierde editie van B-Sportunity. Boeiende namen gaan met elkaar in gesprek over actuele topics uit de sportwereld.

Event

Docent en cursist schrijven samen boek over assertiviteit

Grenzen stellen: het is niet altijd makkelijk. Veel mensen hebben moeite om grenzen te stellen en laten zomaar over zich heen lopen. Het vergt een bepaalde mate van assertiviteit om voor jezelf op te komen en je grenzen openlijk te delen. In het kader van de opleiding Assertiviteit en Sociale Vaardigheden van SYNTRA Limburg schreven Tine Meus en Karen van den Broeck een boek over grenzen stellen. In ‘Een hek voor de buren. Met succes grenzen stellen’ beschrijven de auteurs veertien herkenbare situaties over grenzen stellen en voorzien ze de lezer met tips om er zelf mee aan de slag te gaan.

Tine en Karen stellen hun boek officieel voor op 24 oktober om 19 uur in Thor Park Genk. Inschrijven voor de boekvoorstelling kan via info@anasta.be. SYNTRA Limburg ondersteunt dit initiatief dat ontstaan is in de opleiding Assertiviteit en Sociale Vaardigheden.

Artikel

Foodlab specialist: Een culinaire opleiding op topniveau