De opmars van online leren vraagt om e-learning experts

1 maand 1 week geleden

In het huidige digitale tijdperk lijkt e-learning, waarbij een leeractiviteit online verloopt, haast vanzelfsprekend. Sinds de uitbraak van het coronavirus zien we het onderwijs en opleidingsinstellingen massaal grijpen naar e-learning methodes. Docenten komen nu intensief in aanraking met online lessen, voor velen is dit vaak de eerste keer. Online leren zal ook na de coronacrisis een belangrijke rol blijven spelen. In het aanleren van deze vorm van lesgeven, willen we  met SYNTRA Limburg graag een voortrekker zijn met de opleiding tot e-learning expert.

E-learning expert

Wat is e-learning nu net?

E-learning maakt gebruik van leermanagementsystemen (LMS). LMS-programma’s zoals Smartschool, Moodle en Canvas zijn eigenlijk lege dozen die door de docent ‘gevuld’ worden met didactisch materiaal voor cursisten. Dit materiaal staat dan ergens digitaal beschikbaar. E-learning kan op een asynchrone wijze: oefeningen of taken die cursisten krijgen om thuis zelf mee aan de slag te gaan, of eerder synchroon: live lessen waarbij cursisten interageren met de docent. De docent kan hierin zijn creativiteit laten vieren: e-learning is een breed inzetbare tool met verschillende toepassingen.

Hoe word je een e-learning expert?

Het brede online leren op dit moment vraagt behoorlijk wat expertise, zowel op didactisch als op digitaal vlak. De technologie gaat zo snel dat er allerlei digitale leerplatformen uit de grond schieten. We merken dat veel docenten vaak niet de nodige digitale skills beheersen om online leren naar het volgend niveau te tillen. Daar willen we met SYNTRA Limburg graag aan werken.  Onze opleiding e-learning expert zet in op digitale veranderingen en speelt kort op de bal inzake online leren. Uit wetenschappelijk onderzoek is namelijk gebleken dat e-learning een perfecte aanvulling kan zijn op contacturen of zelfs een volwaardig alternatief kan bieden. Onderzoek wijst uit dat door e-learning iemand 40 tot 60% minder tijd nodig heeft voor het opnemen van leerstof, in vergelijking met een traditionele training.

Online lesgeven betekent niet zomaar een les kopiëren naar een online versie. Dat ondervinden veel van onze docenten de laatste maanden zelf. Online lesgeven vergt een uitgebreidere set aan skills dan voor een fysieke klas staan. Tijdens de opleiding gaan we werken aan een combinatie van didactische skills en digitale skills. Beide zijn nodig om uiteindelijk te groeien tot een e-learning expert. Bart Boelen, Innovathor leermethodieken, zegt het er volgende over:

"Eerst komt de didactiek en dan pas de technologie. Je moet eerst weten wat je wil bijbrengen en op welke manier, daarna komt het technische verhaal."

De voordelen op een rijtje

Wat maakt e-learning nu net zo bijzonder? Wij geven alvast de belangrijkste voordelen op een rij:

  1. Plaats- en tijdonafhankelijk

    Online zijn kan overal. Vaak zijn de toepassingen van e-learning beschikbaar op een smartphone of tablet, waardoor het begrip plaats een ruimere betekenis krijgt. Daarnaast kiest de cursist vaak zelf hoeveel tijd hij of zij besteedt aan bepaalde digitale toepassingen. Je krijgt als cursist dus een stukje vrijheid. Expert Bart Boelen ziet verschillende voordelen aan online les volgen: “Het leuke aan e-learning is dat je niet uit je kot moet komen. Oefeningen en leerinhouden kunnen perfect van op afstand gevolgd worden in behapbare modules.”
     

  2. Up-to-date

    Het is heel makkelijk om bestaande leerstof online aan te passen aan actuele thema’s. Daarnaast worden er ook online oefeningen opgesteld of testen afgenomen om te kijken of de cursist het echt begrepen heeft, zo kan je kort op de bal spelen om de best mogelijke nazorg te geven.
     

  3. Eigen tempo

    De leerstof wordt in heel korte en behapbare modules gegoten, waardoor de cursist op eigen tempo de informatie kan verwerken. Lessen kunnen ook worden opgenomen om nadien opnieuw te bekijken. Mits een beetje discipline van de cursist, resulteert dat in een opleiding op maat.

Hoe makkelijk en snel digitale leertoepassingen ook zijn, e-learning biedt op dit moment nog geen sluitend alternatief voor bepaalde fysieke lessen. Praktijkgerichte opleidingen online geven is natuurlijk geen makkelijke taak en daarom blijven sommige lessen in het klaslokaal of het labo een must. We blijven gebonden aan dat stukje menselijk contact in de klas. Daarom kijken we voor zulke gevallen naar blended learning waarbij online lescomponenten gecombineerd worden met lessen in een fysieke klas of praktijkruimte.​​​

“Het leuke aan e-learning is dat je niet uit je kot moet komen. Oefeningen en leerinhouden kunnen perfect van op afstand gevolgd worden in behapbare modules.”

De toekomst

Wat brengt de toekomst van e-learning? Volgens InnovatHor Bart Boelen zal er meer op maat gewerkt worden: via intelligente systemen gaan we het niveau van de cursist kunnen meten om zo leerstof en oefeningen op maat te produceren en het potentieel van de cursist zo goed mogelijk aan te spreken. We zijn benieuwd wat e-learning in de toekomst voor ons in petto heeft!

In september start op onze campus in Genk (T2-campus) de opleiding e-learning expert. Meer informatie over deze opleidingen vind je hier terug: e-learning expert

 

SYNTRA Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SYNTRA Limburg

Naar alle artikels
Duaal leren online
Artikel

Duaal leren online: kan het de jongeren smaken?

Artikel

Oproep: SYNTRA zoekt (ex-)cursisten met een verhaal!

Cursist of ex-cursist bij SYNTRA? Zin om je ervaringen bij SYNTRA Limburg te delen met de rest van de wereld? Om daarbij ook nog eens kans te maken op gratis cinematickets (die je vanaf 1 juli mag gaan opmaken)? Blijven lezen is de boodschap!

Op zaterdag 27 juni organiseren we onze eerste online infodag ooit. Heel spannend en we dachten: wie kan ons beter helpen dan de mensen die al een opleiding bij ons gevolgd hebben? De toeschouwers op de eerste rij? Maakt niet uit of je nu een korte, lange, avond- of dagopleiding volgt of volgde, we hebben jullie nodig! We zijn op zoek naar interessante, verrassende, maar vooral eerlijke getuigenissen over je opleiding bij ons. Lees hieronder hoe je jouw verhaal kan delen met ons.

Nieuws

SYNTRA-cursisten volgen les in de virtuele klas, maar missen de campus

Toen op 16 maart de coronamaatregelen de deuren van het onderwijs sloten, schorsten ook alle SYNTRA in Vlaanderen en Brussel onmiddellijk alle klassikale campuslessen en gingen per direct over op online leren. 

Het grootste deel van de ca. 30.000 SYNTRA-cursisten zijn volwassenen. Zij volgen via een om- of bijscholing een opleiding  om zich professioneel te versterken. Dat gebeurt op de campus, op de werkplek of via een stage. SYNTRA is gekend als praktijkopleider en veel lessen verlopen dan ook in praktijklabo’s.  Niettemin zitten de cursisten van de SYNTRA-ondernemersopleiding vandaag massaal in de virtuele klas; 42% van de lessen gaan door op de virtuele campussen van de SYNTRA.  In een grootschalige enquête werden deze cursisten bevraagd en werd er gepeild naar hun ervaring met online leren. De reacties waren massaal (1232 respondenten) en de resultaten geven verrassende inzichten.

Artikel

Online vergaderen? Leer het hier met Microsoft Teams.

Binnen SYNTRA Limburg maken wij veel gebruik van de apps van Microsoft 365. We hebben hier ondertussen al heel wat expertise over opgebouwd en we zouden SYNTRA niet zijn als we deze kennis niet zouden delen met iedereen die iets wil leren. 

De meeste van onze lessen gaan al online door maar daarnaast zullen wij op onze website ook enkele digitale leersnacks volledig gratis aanbieden. We maakten alvast enkele korte webinars in samenwerking met de T2-Innovathoren Dirk en Jorn (www.t2-campus.be). Hieronder vinden jullie een 5-delige reeks van webinars over het gebruik van Microsoft Teams.

Nieuws

SYNTRA Limburg richt alle pijlen op online leren

In de huidige digitale wereld is online leren dé methode bij uitstek om cursisten van op een afstand te bereiken. Online leren is dan ook al langer een optie binnen verschillende SYNTRA-opleidingen. Door de recente maatregelen in kader van het coronavirus of COVID-19, zijn we genoodzaakt om een versnelling hoger te schakelen met onze online mogelijkheden. We zetten onze blik op oneindig en transformeren heel wat van onze praktijkgerichte opleidingen naar online lesactiviteiten. Geen simpele klus voor ons aangezien praktijk voorop staat, maar unieke situaties vragen om creatieve oplossingen.

Artikel

Het sportmanagement-event van het jaar: B-Sportunity