De opmars van online leren vraagt om e-learning experts

4 maanden geleden

In het huidige digitale tijdperk lijkt e-learning, waarbij een leeractiviteit online verloopt, haast vanzelfsprekend. Sinds de uitbraak van het coronavirus zien we het onderwijs en opleidingsinstellingen massaal grijpen naar e-learning methodes. Docenten komen nu intensief in aanraking met online lessen, voor velen is dit vaak de eerste keer. Online leren zal ook na de coronacrisis een belangrijke rol blijven spelen. In het aanleren van deze vorm van lesgeven, willen we  met SYNTRA Limburg graag een voortrekker zijn met de opleiding tot e-learning expert.

E-learning expert

Wat is e-learning nu net?

E-learning maakt gebruik van leermanagementsystemen (LMS). LMS-programma’s zoals Smartschool, Moodle en Canvas zijn eigenlijk lege dozen die door de docent ‘gevuld’ worden met didactisch materiaal voor cursisten. Dit materiaal staat dan ergens digitaal beschikbaar. E-learning kan op een asynchrone wijze: oefeningen of taken die cursisten krijgen om thuis zelf mee aan de slag te gaan, of eerder synchroon: live lessen waarbij cursisten interageren met de docent. De docent kan hierin zijn creativiteit laten vieren: e-learning is een breed inzetbare tool met verschillende toepassingen.

Hoe word je een e-learning expert?

Het brede online leren op dit moment vraagt behoorlijk wat expertise, zowel op didactisch als op digitaal vlak. De technologie gaat zo snel dat er allerlei digitale leerplatformen uit de grond schieten. We merken dat veel docenten vaak niet de nodige digitale skills beheersen om online leren naar het volgend niveau te tillen. Daar willen we met SYNTRA Limburg graag aan werken.  Onze opleiding e-learning expert zet in op digitale veranderingen en speelt kort op de bal inzake online leren. Uit wetenschappelijk onderzoek is namelijk gebleken dat e-learning een perfecte aanvulling kan zijn op contacturen of zelfs een volwaardig alternatief kan bieden. Onderzoek wijst uit dat door e-learning iemand 40 tot 60% minder tijd nodig heeft voor het opnemen van leerstof, in vergelijking met een traditionele training.

Online lesgeven betekent niet zomaar een les kopiëren naar een online versie. Dat ondervinden veel van onze docenten de laatste maanden zelf. Online lesgeven vergt een uitgebreidere set aan skills dan voor een fysieke klas staan. Tijdens de opleiding gaan we werken aan een combinatie van didactische skills en digitale skills. Beide zijn nodig om uiteindelijk te groeien tot een e-learning expert. Bart Boelen, Innovathor leermethodieken, zegt het er volgende over:

"Eerst komt de didactiek en dan pas de technologie. Je moet eerst weten wat je wil bijbrengen en op welke manier, daarna komt het technische verhaal."

De voordelen op een rijtje

Wat maakt e-learning nu net zo bijzonder? Wij geven alvast de belangrijkste voordelen op een rij:

  1. Plaats- en tijdonafhankelijk

    Online zijn kan overal. Vaak zijn de toepassingen van e-learning beschikbaar op een smartphone of tablet, waardoor het begrip plaats een ruimere betekenis krijgt. Daarnaast kiest de cursist vaak zelf hoeveel tijd hij of zij besteedt aan bepaalde digitale toepassingen. Je krijgt als cursist dus een stukje vrijheid. Expert Bart Boelen ziet verschillende voordelen aan online les volgen: “Het leuke aan e-learning is dat je niet uit je kot moet komen. Oefeningen en leerinhouden kunnen perfect van op afstand gevolgd worden in behapbare modules.”
     

  2. Up-to-date

    Het is heel makkelijk om bestaande leerstof online aan te passen aan actuele thema’s. Daarnaast worden er ook online oefeningen opgesteld of testen afgenomen om te kijken of de cursist het echt begrepen heeft, zo kan je kort op de bal spelen om de best mogelijke nazorg te geven.
     

  3. Eigen tempo

    De leerstof wordt in heel korte en behapbare modules gegoten, waardoor de cursist op eigen tempo de informatie kan verwerken. Lessen kunnen ook worden opgenomen om nadien opnieuw te bekijken. Mits een beetje discipline van de cursist, resulteert dat in een opleiding op maat.

Hoe makkelijk en snel digitale leertoepassingen ook zijn, e-learning biedt op dit moment nog geen sluitend alternatief voor bepaalde fysieke lessen. Praktijkgerichte opleidingen online geven is natuurlijk geen makkelijke taak en daarom blijven sommige lessen in het klaslokaal of het labo een must. We blijven gebonden aan dat stukje menselijk contact in de klas. Daarom kijken we voor zulke gevallen naar blended learning waarbij online lescomponenten gecombineerd worden met lessen in een fysieke klas of praktijkruimte.​​​

“Het leuke aan e-learning is dat je niet uit je kot moet komen. Oefeningen en leerinhouden kunnen perfect van op afstand gevolgd worden in behapbare modules.”

De toekomst

Wat brengt de toekomst van e-learning? Volgens InnovatHor Bart Boelen zal er meer op maat gewerkt worden: via intelligente systemen gaan we het niveau van de cursist kunnen meten om zo leerstof en oefeningen op maat te produceren en het potentieel van de cursist zo goed mogelijk aan te spreken. We zijn benieuwd wat e-learning in de toekomst voor ons in petto heeft!

In september start op onze campus in Genk (T2-campus) de opleiding e-learning expert. Meer informatie over deze opleidingen vind je hier terug: e-learning expert

 

SYNTRA Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SYNTRA Limburg

Naar alle artikels
Opening mircro e-mobility lab
Artikel

T2-campus opent gloednieuw e-mobility lab

Artikel

Klanten SYNTRA Limburg kiezen voor jobvaccin

Online lessen, het was voor opleidingsverstrekkers een tijdlang de norm. Ondertussen zijn de campussen open en zijn de cursisten terug welkom, met hygiënemaatregelen en voldoende afstand natuurlijk. Er klink een zucht van opluchting op de eerste lesdag. Zowel de docenten als de cursisten zijn opgetogen dat ze terug fysiek les kunnen geven en volgen. Dat blijkt verder uit de positieve inschrijvingscijfers. De actieve Limburger, die zijn carrière in eigen handen neemt, laat zich niet afschrikken en vindt vlot de weg naar professionele opleiding.  

Artikel

Limburger test positief op professionele groei. 

Een stijging in inschrijvingen, meer interesse voor loopbaanbegeleiding en een toestroom voor de cursussen ondernemerschap. Corona heeft ongetwijfeld een positieve invloed op de professionele keuze van de mensen, en die kiezen duidelijk voor groei. Bij SYNTRA Limburg merken we enkele opvallende tendensen, de mensen nemen hun loopbaan zelf in handen en kiezen vooral voor toekomstgerichte opleiding en begeleiding. 

Artikel

SYNTRA Limburg investeert in hybride leren en neemt tientallen robots in dienst

Bij de start van het nieuwe cursusjaar zullen onze campussen uitgerust worden met tientallen mini-robots. Deze splinternieuwe apparaten maken het voor ons en de docenten mogelijk om meer interactie te creëren binnen de online lesomgeving. De robots vormen de brug tussen de fysieke lessen en het online leren en zorgen voor een hybride lesomgeving. Onze directeur, Dirk Vanstipelen, is zelf een van de trekkers van dit initiatief: “We zetten met SYNTRA Limburg al maandenlang in op online leren. Toch blijven praktijklessen essentieel voor de ontwikkeling van onze cursisten. Met deze nieuwe technologie kunnen we in het nieuwe cursusjaar een hybride lessysteem voorzien waarbij cursisten zowel online als in de klas op een interactieve manier kunnen leren.”

Artikel

Staycation is de nieuwe vacation

‘Booking.com meegesleurd in ontslaggolf reissector’ kopt De Standaard op 5 augustus 2020. Het bedrijf, gespecialiseerd in online vakanties boeken, zegt tot 25 procent van het personeel te willen ontslaan. Sinds de uitbraak van het coronavirus begin dit jaar is de reissector een van de eerste sectoren die een stevige opdoffer te verwerken krijgt. Reizigers die hun verre reizen uitstellen, mensen die liever veilig in eigen land vertoeven of werktripjes die geannuleerd worden omwille van besmettingsgevaar: het is de realiteit van de manier waarop we vakanties inplannen.

Duaal leren online
Artikel

Duaal leren online: kan het de jongeren smaken?