De stagiair: Tarik Abazar (Ceyssens Bouw en Dak)

4 jaar 10 maanden geleden

“Als je met respect omgaat met een leertijdjongere en je je best doet om hem effectief iets bij te brengen, dan kan je er de meest bekwame werknemer van maken, helemaal afgestemd op jouw bedrijf.” Peter Ceyssens, zaakvoerder van Ceyssens bouw en dak is duidelijk enthousiast over de leertijdjongeren van SYNTRA Limburg.

Tarik Abazar

“Ik ben de laatste om in hokjes te denken. Toen ik mijn studies Latijn- Wiskunde in het middelbaar had afgerond, vatte ik mijn hogere studies aan. Maar dat lag me niet en op mijn negentiende stopte ik met school.

“Ik ben de laatste om in hokjes te denken. Toen ik mijn studies Latijn- Wiskunde in het middelbaar had afgerond, vatte ik mijn hogere studies aan. Maar dat lag me niet en op mijn negentiende stopte ik met school. Om te gaan metsen, iets compleet anders. En dat was meteen mijn ding, vanaf nul iets opbouwen met je handen. Ik volgde vervolgens een opleiding metser en bedrijfsbeheer bij SYNTRA Limburg en startte net voor mijn twintigste verjaardag als zelfstandig metser.” Ze zijn jong als ze bij je starten, maar je kan ze nog kneden tot een uitstekende werknemer.

Ondertussen telt Peters bedrijf zeven werknemers, waarvan de oudste amper 23 jaar is. “Tarik Abazar was de eerste leertijdjongere die ik aannam en tevens ook mijn eerste werknemer. Toen SYNTRA Limburg me de vraag stelde of ik geïnteresseerd was in een leerjongere, had ik nog geen ervaring met personeel en stond ik er aanvankelijk niet voor te springen. Maar langs de andere kant was het een mooie kans met een beperkt risico. Je weet dat je met een leertijdjongere geen volleerd werknemer in huis neemt, maar het is ook geen grote kost. Uiteindelijk besloot ik om die sprong te wagen en ik heb er nog steeds geen spijt van. In mei startte er zelfs een tweede leertijdjongere bij ons.”

Beroepsfierheid

Metsen is een harde stiel met lange werkdagen, maar Peter slaagt er op unieke wijze in om de leertijdjongerenen zijn andere teamleden met de glimlach te laten werken. “Ik wil geen typisch bouwvakkersbedrijf zijn, maar eentje waar het echt tof is om te werken, waar iedereen even beleefd en vriendelijk is en waar je op het einde van de dag trots terugkijkt op het geleverde werk. Door met leertijdjongeren te werken, kan ik die ambitie waarmaken.”

“Ze zijn heel jong als ze bij je starten en nog kneedbaar. Al wil dat niet zeggen dat je van hen moet profiteren, want dan komt het niet goed. Maar als je zo’n jongere de kans geeft om zich te ontwikkelen en hem bijstuurt, dan groeit hij uit tot een uitstekende werknemer. Je merkt ook dat die jongens het appreciëren dat ze zich mogen bewijzen. Verder probeer ik iedereen die bij mij werkt beroepsfierheid mee te geven. De schoonste bevestiging daarvan is wanneer ze een selfie nemen bij hun pas gemetste muur.”

Peter benadrukt wel hoe belangrijk het is om voldoende tijd en energie in de leertijdjongere te willen steken. “Ze kosten minder, maar ze kennen of kunnen ook minder als ze bij je starten. Anticipeer dus voldoende: leg uit wat er mis kan gaan en wat de gevolgen zijn. Als je dat duidelijk op voorhand uitlegt, nemen ze wel hun verantwoordelijkheid. Die jongens leren ook snel hun plan trekken. Soms moet je hen eens terechtwijzen, op andere momenten verdienen ze dan weer een schouderklopje. Het lijkt misschien stom, maar zulke kleine zaken maken het verschil.”

Ook Tarik is enthousiast over het systeem van leertijdjongeren“Op school krijg je wel een diploma, maar kan je niets als je afstudeert. Door met je handen te werken leer je veel. Ik ben nu aan mijn derde en laatste jaar bezig en Peter behandelt me met veel respect als een volwaardige werknemer.”

Op school krijg je wel een diploma, maar kan je niets als je afstudeert. Door met je handen te werken leer je veel. Ik ben nu aan mijn derde en laatste jaar bezig en Peter behandelt me met veel respect als een volwaardige werknemer.

In zijn slotpleidooi stelt Peter het duidelijk: “Een leertijdjongere vraagt tijd, maar op het einde van de rit krijg je er veel, zelfs heel veel, voor terug. Maar om te slagen moet het engagement zowel van de werkgever als van de jongere komen.”

Meer informatie over de leertijd vind je op de website: www.leertijd.be

SYNTRA Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SYNTRA Limburg

Naar alle artikels
Duaal leren online
Artikel

Duaal leren online: kan het de jongeren smaken?

Artikel

Oproep: SYNTRA zoekt (ex-)cursisten met een verhaal!

Cursist of ex-cursist bij SYNTRA? Zin om je ervaringen bij SYNTRA Limburg te delen met de rest van de wereld? Om daarbij ook nog eens kans te maken op gratis cinematickets (die je vanaf 1 juli mag gaan opmaken)? Blijven lezen is de boodschap!

Op zaterdag 27 juni organiseren we onze eerste online infodag ooit. Heel spannend en we dachten: wie kan ons beter helpen dan de mensen die al een opleiding bij ons gevolgd hebben? De toeschouwers op de eerste rij? Maakt niet uit of je nu een korte, lange, avond- of dagopleiding volgt of volgde, we hebben jullie nodig! We zijn op zoek naar interessante, verrassende, maar vooral eerlijke getuigenissen over je opleiding bij ons. Lees hieronder hoe je jouw verhaal kan delen met ons.

Nieuws

De opmars van online leren vraagt om e-learning experts

In het huidige digitale tijdperk lijkt e-learning, waarbij een leeractiviteit online verloopt, haast vanzelfsprekend. Sinds de uitbraak van het coronavirus zien we het onderwijs en opleidingsinstellingen massaal grijpen naar e-learning methodes. Docenten komen nu intensief in aanraking met online lessen, voor velen is dit vaak de eerste keer. Online leren zal ook na de coronacrisis een belangrijke rol blijven spelen. In het aanleren van deze vorm van lesgeven, willen we  met SYNTRA Limburg graag een voortrekker zijn met de opleiding tot e-learning expert.

Nieuws

SYNTRA-cursisten volgen les in de virtuele klas, maar missen de campus

Toen op 16 maart de coronamaatregelen de deuren van het onderwijs sloten, schorsten ook alle SYNTRA in Vlaanderen en Brussel onmiddellijk alle klassikale campuslessen en gingen per direct over op online leren. 

Het grootste deel van de ca. 30.000 SYNTRA-cursisten zijn volwassenen. Zij volgen via een om- of bijscholing een opleiding  om zich professioneel te versterken. Dat gebeurt op de campus, op de werkplek of via een stage. SYNTRA is gekend als praktijkopleider en veel lessen verlopen dan ook in praktijklabo’s.  Niettemin zitten de cursisten van de SYNTRA-ondernemersopleiding vandaag massaal in de virtuele klas; 42% van de lessen gaan door op de virtuele campussen van de SYNTRA.  In een grootschalige enquête werden deze cursisten bevraagd en werd er gepeild naar hun ervaring met online leren. De reacties waren massaal (1232 respondenten) en de resultaten geven verrassende inzichten.

Artikel

Online vergaderen? Leer het hier met Microsoft Teams.

Binnen SYNTRA Limburg maken wij veel gebruik van de apps van Microsoft 365. We hebben hier ondertussen al heel wat expertise over opgebouwd en we zouden SYNTRA niet zijn als we deze kennis niet zouden delen met iedereen die iets wil leren. 

De meeste van onze lessen gaan al online door maar daarnaast zullen wij op onze website ook enkele digitale leersnacks volledig gratis aanbieden. We maakten alvast enkele korte webinars in samenwerking met de T2-Innovathoren Dirk en Jorn (www.t2-campus.be). Hieronder vinden jullie een 5-delige reeks van webinars over het gebruik van Microsoft Teams.

online les syntra limburg
Nieuws

SYNTRA Limburg richt alle pijlen op online leren