De stagiair: Tarik Abazar (Ceyssens Bouw en Dak)

4 jaar 7 maanden geleden

“Als je met respect omgaat met een leertijdjongere en je je best doet om hem effectief iets bij te brengen, dan kan je er de meest bekwame werknemer van maken, helemaal afgestemd op jouw bedrijf.” Peter Ceyssens, zaakvoerder van Ceyssens bouw en dak is duidelijk enthousiast over de leertijdjongeren van SYNTRA Limburg.

Tarik Abazar

“Ik ben de laatste om in hokjes te denken. Toen ik mijn studies Latijn- Wiskunde in het middelbaar had afgerond, vatte ik mijn hogere studies aan. Maar dat lag me niet en op mijn negentiende stopte ik met school.

“Ik ben de laatste om in hokjes te denken. Toen ik mijn studies Latijn- Wiskunde in het middelbaar had afgerond, vatte ik mijn hogere studies aan. Maar dat lag me niet en op mijn negentiende stopte ik met school. Om te gaan metsen, iets compleet anders. En dat was meteen mijn ding, vanaf nul iets opbouwen met je handen. Ik volgde vervolgens een opleiding metser en bedrijfsbeheer bij SYNTRA Limburg en startte net voor mijn twintigste verjaardag als zelfstandig metser.” Ze zijn jong als ze bij je starten, maar je kan ze nog kneden tot een uitstekende werknemer.

Ondertussen telt Peters bedrijf zeven werknemers, waarvan de oudste amper 23 jaar is. “Tarik Abazar was de eerste leertijdjongere die ik aannam en tevens ook mijn eerste werknemer. Toen SYNTRA Limburg me de vraag stelde of ik geïnteresseerd was in een leerjongere, had ik nog geen ervaring met personeel en stond ik er aanvankelijk niet voor te springen. Maar langs de andere kant was het een mooie kans met een beperkt risico. Je weet dat je met een leertijdjongere geen volleerd werknemer in huis neemt, maar het is ook geen grote kost. Uiteindelijk besloot ik om die sprong te wagen en ik heb er nog steeds geen spijt van. In mei startte er zelfs een tweede leertijdjongere bij ons.”

Beroepsfierheid

Metsen is een harde stiel met lange werkdagen, maar Peter slaagt er op unieke wijze in om de leertijdjongerenen zijn andere teamleden met de glimlach te laten werken. “Ik wil geen typisch bouwvakkersbedrijf zijn, maar eentje waar het echt tof is om te werken, waar iedereen even beleefd en vriendelijk is en waar je op het einde van de dag trots terugkijkt op het geleverde werk. Door met leertijdjongeren te werken, kan ik die ambitie waarmaken.”

“Ze zijn heel jong als ze bij je starten en nog kneedbaar. Al wil dat niet zeggen dat je van hen moet profiteren, want dan komt het niet goed. Maar als je zo’n jongere de kans geeft om zich te ontwikkelen en hem bijstuurt, dan groeit hij uit tot een uitstekende werknemer. Je merkt ook dat die jongens het appreciëren dat ze zich mogen bewijzen. Verder probeer ik iedereen die bij mij werkt beroepsfierheid mee te geven. De schoonste bevestiging daarvan is wanneer ze een selfie nemen bij hun pas gemetste muur.”

Peter benadrukt wel hoe belangrijk het is om voldoende tijd en energie in de leertijdjongere te willen steken. “Ze kosten minder, maar ze kennen of kunnen ook minder als ze bij je starten. Anticipeer dus voldoende: leg uit wat er mis kan gaan en wat de gevolgen zijn. Als je dat duidelijk op voorhand uitlegt, nemen ze wel hun verantwoordelijkheid. Die jongens leren ook snel hun plan trekken. Soms moet je hen eens terechtwijzen, op andere momenten verdienen ze dan weer een schouderklopje. Het lijkt misschien stom, maar zulke kleine zaken maken het verschil.”

Ook Tarik is enthousiast over het systeem van leertijdjongeren“Op school krijg je wel een diploma, maar kan je niets als je afstudeert. Door met je handen te werken leer je veel. Ik ben nu aan mijn derde en laatste jaar bezig en Peter behandelt me met veel respect als een volwaardige werknemer.”

Op school krijg je wel een diploma, maar kan je niets als je afstudeert. Door met je handen te werken leer je veel. Ik ben nu aan mijn derde en laatste jaar bezig en Peter behandelt me met veel respect als een volwaardige werknemer.

In zijn slotpleidooi stelt Peter het duidelijk: “Een leertijdjongere vraagt tijd, maar op het einde van de rit krijg je er veel, zelfs heel veel, voor terug. Maar om te slagen moet het engagement zowel van de werkgever als van de jongere komen.”

Meer informatie over de leertijd vind je op de website: www.leertijd.be

SYNTRA Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SYNTRA Limburg

Naar alle artikels
Artikel

Online vergaderen? Leer het hier met Microsoft Teams.

Nieuws

SYNTRA Limburg richt alle pijlen op online leren

In de huidige digitale wereld is online leren dé methode bij uitstek om cursisten van op een afstand te bereiken. Online leren is dan ook al langer een optie binnen verschillende SYNTRA-opleidingen. Door de recente maatregelen in kader van het coronavirus of COVID-19, zijn we genoodzaakt om een versnelling hoger te schakelen met onze online mogelijkheden. We zetten onze blik op oneindig en transformeren heel wat van onze praktijkgerichte opleidingen naar online lesactiviteiten. Geen simpele klus voor ons aangezien praktijk voorop staat, maar unieke situaties vragen om creatieve oplossingen.

Artikel

Het sportmanagement-event van het jaar: B-Sportunity

Sport is zoveel meer dan achter een bal aanhollen of op een fiets zitten. In de opleiding sport- en eventmanager ontdekken cursisten de boeiende cijfers, strategieën en organisaties achter populaire sporten.

Op 18 maart 2020 steken deze ijverige cursisten de handen uit de mouwen voor de vierde editie van B-Sportunity. Boeiende namen gaan met elkaar in gesprek over actuele topics uit de sportwereld.

Event

Docent en cursist schrijven samen boek over assertiviteit

Grenzen stellen: het is niet altijd makkelijk. Veel mensen hebben moeite om grenzen te stellen en laten zomaar over zich heen lopen. Het vergt een bepaalde mate van assertiviteit om voor jezelf op te komen en je grenzen openlijk te delen. In het kader van de opleiding Assertiviteit en Sociale Vaardigheden van SYNTRA Limburg schreven Tine Meus en Karen van den Broeck een boek over grenzen stellen. In ‘Een hek voor de buren. Met succes grenzen stellen’ beschrijven de auteurs veertien herkenbare situaties over grenzen stellen en voorzien ze de lezer met tips om er zelf mee aan de slag te gaan.

Tine en Karen stellen hun boek officieel voor op 24 oktober om 19 uur in Thor Park Genk. Inschrijven voor de boekvoorstelling kan via info@anasta.be. SYNTRA Limburg ondersteunt dit initiatief dat ontstaan is in de opleiding Assertiviteit en Sociale Vaardigheden.

Artikel

Foodlab specialist: Een culinaire opleiding op topniveau

Koken is wetenschap, relatief gezien

Als Einstein van koken hield, dan had hij misschien de formule Ei = MC² uitgewerkt.

De topchefs van vandaag hebben veel gemeen met deze bekende wetenschapper.  Chefs op topniveau gaan veel verder dan de ideale cuisson of het perfect dresseren van een bord. Koken op dit niveau is vaak pure wetenschap en die evolutie merken we bij SYNTRA ook. Om in te spelen op de huidige culinaire trends ontwikkelden SYNTRA West-Vlaanderen en SYNTRA Limburg samen een splinternieuwe opleiding: Foodlab specialist. Dit is de eerste erkende opleiding in Vlaanderen waar er met een foodlab wordt gewerkt.

Artikel

De top 10 grafische opleidingen van 2019-2020