De stagiair: Tarik Abazar (Ceyssens Bouw en Dak)

3 jaar 9 maanden geleden

“Als je met respect omgaat met een leertijdjongere en je je best doet om hem effectief iets bij te brengen, dan kan je er de meest bekwame werknemer van maken, helemaal afgestemd op jouw bedrijf.” Peter Ceyssens, zaakvoerder van Ceyssens bouw en dak is duidelijk enthousiast over de leertijdjongeren van SYNTRA Limburg.

Tarik Abazar

“Ik ben de laatste om in hokjes te denken. Toen ik mijn studies Latijn- Wiskunde in het middelbaar had afgerond, vatte ik mijn hogere studies aan. Maar dat lag me niet en op mijn negentiende stopte ik met school.

“Ik ben de laatste om in hokjes te denken. Toen ik mijn studies Latijn- Wiskunde in het middelbaar had afgerond, vatte ik mijn hogere studies aan. Maar dat lag me niet en op mijn negentiende stopte ik met school. Om te gaan metsen, iets compleet anders. En dat was meteen mijn ding, vanaf nul iets opbouwen met je handen. Ik volgde vervolgens een opleiding metser en bedrijfsbeheer bij SYNTRA Limburg en startte net voor mijn twintigste verjaardag als zelfstandig metser.” Ze zijn jong als ze bij je starten, maar je kan ze nog kneden tot een uitstekende werknemer.

Ondertussen telt Peters bedrijf zeven werknemers, waarvan de oudste amper 23 jaar is. “Tarik Abazar was de eerste leertijdjongere die ik aannam en tevens ook mijn eerste werknemer. Toen SYNTRA Limburg me de vraag stelde of ik geïnteresseerd was in een leerjongere, had ik nog geen ervaring met personeel en stond ik er aanvankelijk niet voor te springen. Maar langs de andere kant was het een mooie kans met een beperkt risico. Je weet dat je met een leertijdjongere geen volleerd werknemer in huis neemt, maar het is ook geen grote kost. Uiteindelijk besloot ik om die sprong te wagen en ik heb er nog steeds geen spijt van. In mei startte er zelfs een tweede leertijdjongere bij ons.”

Beroepsfierheid

Metsen is een harde stiel met lange werkdagen, maar Peter slaagt er op unieke wijze in om de leertijdjongerenen zijn andere teamleden met de glimlach te laten werken. “Ik wil geen typisch bouwvakkersbedrijf zijn, maar eentje waar het echt tof is om te werken, waar iedereen even beleefd en vriendelijk is en waar je op het einde van de dag trots terugkijkt op het geleverde werk. Door met leertijdjongeren te werken, kan ik die ambitie waarmaken.”

“Ze zijn heel jong als ze bij je starten en nog kneedbaar. Al wil dat niet zeggen dat je van hen moet profiteren, want dan komt het niet goed. Maar als je zo’n jongere de kans geeft om zich te ontwikkelen en hem bijstuurt, dan groeit hij uit tot een uitstekende werknemer. Je merkt ook dat die jongens het appreciëren dat ze zich mogen bewijzen. Verder probeer ik iedereen die bij mij werkt beroepsfierheid mee te geven. De schoonste bevestiging daarvan is wanneer ze een selfie nemen bij hun pas gemetste muur.”

Peter benadrukt wel hoe belangrijk het is om voldoende tijd en energie in de leertijdjongere te willen steken. “Ze kosten minder, maar ze kennen of kunnen ook minder als ze bij je starten. Anticipeer dus voldoende: leg uit wat er mis kan gaan en wat de gevolgen zijn. Als je dat duidelijk op voorhand uitlegt, nemen ze wel hun verantwoordelijkheid. Die jongens leren ook snel hun plan trekken. Soms moet je hen eens terechtwijzen, op andere momenten verdienen ze dan weer een schouderklopje. Het lijkt misschien stom, maar zulke kleine zaken maken het verschil.”

Ook Tarik is enthousiast over het systeem van leertijdjongeren“Op school krijg je wel een diploma, maar kan je niets als je afstudeert. Door met je handen te werken leer je veel. Ik ben nu aan mijn derde en laatste jaar bezig en Peter behandelt me met veel respect als een volwaardige werknemer.”

Op school krijg je wel een diploma, maar kan je niets als je afstudeert. Door met je handen te werken leer je veel. Ik ben nu aan mijn derde en laatste jaar bezig en Peter behandelt me met veel respect als een volwaardige werknemer.

In zijn slotpleidooi stelt Peter het duidelijk: “Een leertijdjongere vraagt tijd, maar op het einde van de rit krijg je er veel, zelfs heel veel, voor terug. Maar om te slagen moet het engagement zowel van de werkgever als van de jongere komen.”

Meer informatie over de leertijd vind je op de website: www.leertijd.be

SYNTRA Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SYNTRA Limburg

Naar alle artikels
Event

Young BIM Bouwkundig Tekenaars pitchen hun werk

Artikel

De leertijd is hét toegangsticket tot de arbeidsmarkt

Als jonge onervaren schoolverlater denk je maar aan één ding, snel aan het werk gaan en centen verdienen. De zoektocht naar de geschikte job is helaas geen makkelijk parcours en dat heeft vooral met diploma en ervaring te maken. De leertijd is hét toegangsticket tot de arbeidsmarkt voor niet-hooggeschoolden. De cijfers van de VDAB tonen aan dat hooggeschoolden het makkelijkst aan de slag geraken binnen het jaar na afstuderen. Meteen na de masters en bachelors vinden we als koploper de leertijd terug, een succesvol opleidingsproduct van SYNTRA.

Artikel

SYNTRA richt zijn pijlen op vijf grote uitdagingen

Het internet gaat sneller, een pakje leveren gaat sneller en de nieuwste smartphones gaan sneller. Eigenlijk gaat heel de economie de laatste jaren steeds sneller en sneller. Deze snelheid brengt heel wat uitdagingen met zich mee voor ons. Als we niet levenslang (ondernemend) leren dan geraken we achterop en raast de economie ons genadeloos voorbij. Gelukkig zijn er oplossingen om mee op snelheid te raken en zo mee te surfen op het succes van de economie. SYNTRA richt zijn pijlen op vijf grote maatschappelijke uitdagingen.

Artikel

Een op drie wordt ondernemer, SYNTRA verklapt winnend ondernemersrecept

Binnenkomen als cursist en buitengaan als ondernemer, bij SYNTRA kan het. Van alle cursisten die een opleiding volgen bij SYNTRA wordt 34% ondernemer binnen een tijdspanne van vijf jaar. Als we dit omzetten naar aantallen dan spreken we over 3.725 ondernemers die wij jaarlijks afleveren. De SYNTRA-ondernemer is dus niet meer weg te denken uit onze economie. Moet je morgen een brood kopen, een website laten ontwerpen, een fiets bestellen? Dan is de kans groot dat je bij een SYNTRA-ondernemer terecht komt.

Artikel

3 keer hogerop dankzij SYNTRA

SYNTRA is de ‘place to be’ om hogerop te klimmen in jouw job. Dat zeggen we natuurlijk niet zomaar, dat blijkt uit concrete cijfers. Uit onderzoekstudies (IPSOS) is gebleken dat van alle cursisten die aan het werk zijn voor hun opleiding, 41% een nieuwe job vindt, 36% zijn/haar job verbetert en 22% promotie krijgt. Veel kansen dus om jouw job te verbeteren. Al deze job-verbeteringen zorgen voor een stevig sneeuwbaleffect want een verbetering in jouw job betekent een verbetering voor de onderneming en een verbetering voor de economie. Win-win, bij SYNTRA heb je geen geluk nodig om jouw kansen te vergroten. 

SYNTRA bij de beste van de klas, maar Belgen gebuisd in Europa
Artikel

SYNTRA bij de beste van de klas, maar Belgen gebuisd in Europa