Decathlon slaat... de bal raak!

6 jaar 11 maanden geleden

Met 11 vestigingen in België, waarvan 5 in Vlaanderen, plaatst Decathlon Belgïe zich op de kaart binnen de groep, niet alleen op het vlak van spreiding maar ook wat de omzet betreft. In 2011 gaat er een winkel in Olen open en voor 2012 staat Maasmechelen op de planning. Tijd voor een kijkje achter de schermen van dit succesverhaal.

Klantverantwoordelijke Sarah Driessen heeft een afspraak met Frank Leuris, verantwoordelijke opleiding en rekrutering Vlaanderen, voor de nabespreking van een aantal opleidingen. Sarah licht toe: "Na afloop van elke opleiding vragen we de cursisten een evaluatie te maken. Elke deelnemer evalueert enerzijds de docent op zijn manier van lesgeven, de inhoud van het programma, de infrastructuur, de organisatie van de opleiding, ... Anderzijds wordt er gevraagd of er nog behoefte is aan bijkomende opleidingen en kan men zijn persoonlijke bevindingen formuleren. Tijdens de nabespreking met de klant komen al deze elementen aan bod. We kijken wat er goed was of wat er beter kon, wat de verdere verwachtingen van de deelnemers zijn en wat deze opleiding voor het bedrijf heeft opgebracht. Uiteindelijk gaat het daar om. Hoe wordt datgene dat de deelnemers leerden in de praktijk toegepast?" Sterke punten worden genoteerd, het programma wordt hier en daar aangepast voor een nieuwe groep van deelnemers en er wordt een overleg met de docenten georganiseerd. Docent Willy Heselmans zal een dag meedraaien op de werkvloer om de inhoud zo praktisch mogelijk te maken. De opleidingen zullen ook in 2011 in de SYNTRA-campus van Sint-Niklaas doorgaan. Frank Leuris vertelt: "Dat is voor ons een belangrijk voordeel om met SYNTRA in zee te gaan.

Met vestigingen over heel het land, een aangepaste infrastructuur en een grote fl exibiliteit zowel naar inhoud van het programma als naar docenten, zijn we zeker van een gestructeerde samenwerking op lange termijn.

Voor heel wat opleidingen hebben we gewoonweg niet de juiste lokalen. Of zijn we onvoldoende specialist of net overgespecialiseerd. Dat brengt immers ook een risico met zich mee. Je kijkt als het ware met oogkleppen op. Dan is het goed om ook eens een visie en mening van een externe partner te krijgen." Dat opleidingen niet alleen een must zijn maar ook een belevenis kunnen zijn, bewijst Decathlon. "

Wil je als winkelpersoneel bij Decathlon beginnen, dan ben je per definitie al actief met sport bezig. Dat vormt de rode draad doorheen de ganse organisatie.

Enkele voorbeelden. Twee dagen opleiding staat bij ons gelijk aan intensieve training, maar houdt ook elke dag een uur van sport in teamverband in. Tijdens de middagpauze stimuleren we ons personeel om te bewegen. Er is een basketen voetbalveld naast de vestiging en op dinsdag en donderdag staat er een sporthal ter beschikking die naar hartelust gebruikt mag worden." Nochtans zijn opleidingen topprioriteit bij Decathlon. "Kom je als verkoper bij ons binnen, dan is je eerste dag, de integratiedag, een dag van kennismaking met en opleiding door je directe manager. Deze schrijft je dan ook meteen in voor alle integratieopleidingen die je verplicht in je eerste maand volgt. In een volgende fase moet je binnen de 3 maanden opleidingen volgen rond verkoop, het lineair systeem (wat moet waar in de rekken, hoe stel ik mijn aanbod aantrekkelijk voor) en productkennis. Deze opleidingen worden gegeven door collega's of door de afdelingsmanager. De derde fase is de opfrissings- en verdiepingsfase. De gevolgde opleidingen moeten opnieuw gevolgd worden om nieuwe kennis op te doen en omdat er constant aanpassingen gebeuren in de winkel, in het aanbod, in verkooptechnieken,… Voor een afdelingsmanager wordt dit opleidingspakket nog eens aangevuld met een tiental opleidingen over onder andere management, personeelsbeheer en commerciële politiek. Het pakket van opleidingen voor een directeur is nog breder. Daarnaast kan iedereen zich inschrijven voor opleidingen zoals bijvoorbeeld Excel, time management of telefoonvaardigheden. Deze opleidingen kopen we in bij SYNTRA." Ook de bekendmaking van het opleidingsaanbod wordt professioneel aangepakt. "

Open je het intranet, dan krijg je meteen een lijst met de opleidingen die voor jou beschikbaar zijn.

De opleidingen die je mag volgen en die je moet volgen. De HRmanager Vlaanderen stuurt de opleidingscoördinatoren per winkel aan, die ervoor zorgen dat het opleidingsgebeuren in hun winkels ook effectief georganiseerd wordt op een geanimeerde manier." In een internationaal bedrijf met dergelijke HR-visie is het als werknemer aangenaam vertoeven. Hier gaat men 'sportief' om met begrippen als opleiding en motivatie.

SYNTRA Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SYNTRA Limburg

Naar alle artikels
Event

Young BIM Bouwkundig Tekenaars pitchen hun werk

Artikel

De leertijd is hét toegangsticket tot de arbeidsmarkt

Als jonge onervaren schoolverlater denk je maar aan één ding, snel aan het werk gaan en centen verdienen. De zoektocht naar de geschikte job is helaas geen makkelijk parcours en dat heeft vooral met diploma en ervaring te maken. De leertijd is hét toegangsticket tot de arbeidsmarkt voor niet-hooggeschoolden. De cijfers van de VDAB tonen aan dat hooggeschoolden het makkelijkst aan de slag geraken binnen het jaar na afstuderen. Meteen na de masters en bachelors vinden we als koploper de leertijd terug, een succesvol opleidingsproduct van SYNTRA.

Artikel

SYNTRA richt zijn pijlen op vijf grote uitdagingen

Het internet gaat sneller, een pakje leveren gaat sneller en de nieuwste smartphones gaan sneller. Eigenlijk gaat heel de economie de laatste jaren steeds sneller en sneller. Deze snelheid brengt heel wat uitdagingen met zich mee voor ons. Als we niet levenslang (ondernemend) leren dan geraken we achterop en raast de economie ons genadeloos voorbij. Gelukkig zijn er oplossingen om mee op snelheid te raken en zo mee te surfen op het succes van de economie. SYNTRA richt zijn pijlen op vijf grote maatschappelijke uitdagingen.

Artikel

Een op drie wordt ondernemer, SYNTRA verklapt winnend ondernemersrecept

Binnenkomen als cursist en buitengaan als ondernemer, bij SYNTRA kan het. Van alle cursisten die een opleiding volgen bij SYNTRA wordt 34% ondernemer binnen een tijdspanne van vijf jaar. Als we dit omzetten naar aantallen dan spreken we over 3.725 ondernemers die wij jaarlijks afleveren. De SYNTRA-ondernemer is dus niet meer weg te denken uit onze economie. Moet je morgen een brood kopen, een website laten ontwerpen, een fiets bestellen? Dan is de kans groot dat je bij een SYNTRA-ondernemer terecht komt.

Artikel

3 keer hogerop dankzij SYNTRA

SYNTRA is de ‘place to be’ om hogerop te klimmen in jouw job. Dat zeggen we natuurlijk niet zomaar, dat blijkt uit concrete cijfers. Uit onderzoekstudies (IPSOS) is gebleken dat van alle cursisten die aan het werk zijn voor hun opleiding, 41% een nieuwe job vindt, 36% zijn/haar job verbetert en 22% promotie krijgt. Veel kansen dus om jouw job te verbeteren. Al deze job-verbeteringen zorgen voor een stevig sneeuwbaleffect want een verbetering in jouw job betekent een verbetering voor de onderneming en een verbetering voor de economie. Win-win, bij SYNTRA heb je geen geluk nodig om jouw kansen te vergroten. 

SYNTRA bij de beste van de klas, maar Belgen gebuisd in Europa
Artikel

SYNTRA bij de beste van de klas, maar Belgen gebuisd in Europa