Een bedrijf als (g)een ander (Gemeente Alken)

5 jaar 5 maanden geleden

Werken voor een gemeente saai? De overheidssector hinkelt achterop? Tijd voor een mentaliteitsverandering? Als u met deze stellingen akkoord gaat, dateert uw laatste bezoek aan uw gemeente- of stadhuis wellicht van enkele jaren geleden. De klant staat centraal. Er wordt geïnvesteerd in medewerkers. Mét resultaat! De gemeente Alken levert hier dagelijks het levende bewijs van. Tijd voor een gesprek met gemeentesecretaris Pascal Giesen.

Gemeente Alken station

Pascal Giesen vertelt: "De gemeente Alken voert een actief HR-beleid. Zo wordt er bijvoorbeeld een einde loopbaantraject opgestart. Er worden functionerings- en evaluatiegesprekken gevoerd en opleidingsplannen opgemaakt. Daarnaast worden er infosessies gegeven rond de meest diverse thema's en wordt er extra aandacht besteed aan het inwerken van nieuwe collega's. In 2013 lanceert het gemeentebestuur een gloednieuwe interne website, boordevol nuttige informatie voor alle medewerkers."

Hoe ziet een einde loopbaantraject eruit?

Vaak wordt er tijdens de loopbaan van de medewerkers heel wat aandacht besteed aan coaching en begeleiding. Iemand die met pensioen gaat daarentegen wordt al te vaak over het hoofd gezien. Nochtans zijn net deze mensen enorm waardevol voor een organisatie. Hij of zij is als het ware een harde schijf, boordevol informatie en knowhow. Dat mag je op geen enkele manier verloren laten gaan. Vandaar dat we een bijna-gepensioneerde motiveren om zijn opvolger in te werken. Zo wordt continuïteit in de functie gegarandeerd. Het is meer dan alleen informatieoverdracht. Je leert gevoeligheden en werkwijzen kennen en weet hoe je moet omgaan met je collega's. Ook voor degene die op pensioen gaat is het leuk om te weten dat zijn job wordt verdergezet op zijn manier. Je kan bij manier van spreken met een gerust hart genieten van je pensioen."

Een gemeente wordt vaak beschouwd als een administratief kluwen. Wordt er ook aandacht besteed aan andere dan administratieve opleidingen?

"Absoluut. We werken momenteel een programma uit waarbij administratieve opleidingen voor nieuwe medewerkers vooral intern gebeuren. Hier wordt basisinformatie meegegeven zoals bijvoorbeeld de werking van een bestuur, de financiële structuur, de communicatie- en personeelsafspraken en de wet op de overheidsopdrachten. Maar daar ligt zeker niet het hoofdaccent. Dergelijke opleidingen zijn natuurlijk een must. Maar ook in een gemeente staat de klant centraal. We doen meer dan louter administratie. Wij zijn dienstverleners op en top. Een correcte afhandeling van je dossier of van een aanvraag is de basis. De rest geven we er graag bovenop. Een professioneel onthaal, begeleiding en de klanten wegwijs maken in de gemeente, … het hoort er allemaal bij. Alle medewerkers zijn het visitekaartje van de organisatie, ongeacht wat je taak is of op welke dienst je werkt. Iedereen is verantwoordelijk voor de PR van de gemeente, van receptioniste tot poetsvrouw."

Waar ontstaat de opleidingsvraag?

"Ons opleidingsbeleid steunt op een aantal pijlers. Tijdens het functioneringsgesprek kan je verantwoordelijke je adviseren om een opleiding te volgen. Dat heeft niet noodzakelijk te maken met je resultaten. Een wetswijziging, nieuwe trends of een nieuwe weg willen inslaan kunnen ook de aanleiding zijn om een opleiding aan te vatten. Maar ook de medewerker zelf kan aangeven dat hij een opleiding wil volgen. Opleidingen die relevant zijn voor de job mogen tijdens de werkuren gevolgd worden of indien dat niet mogelijk is, volledig gerecupereerd worden. Hiervoor doen we een beroep op SYNTRA en andere federaties zoals de provincie, VVSG, ISB,… Recent volgden we bijvoorbeeld de opleiding Office 2003 versus 2010 bij SYNTRA. In plaats van iedereen zelf z'n weg te laten zoeken in het nieuwe Officepakket, kozen we voor een opleiding van twee halve dagen. Dat is niet alleen veel efficiënter, je leert ook mogelijkheden die je niet ontdekt als je op eigen houtje aan de slag gaat."

SYNTRA Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SYNTRA Limburg

Naar alle artikels
Nieuws

Een opleiding leidt tot professioneel succes

Event

Young BIM Bouwkundig Tekenaars pitchen hun werk

Op woensdag 26 juni 2019 stellen de cursisten digitaal technisch tekenaars alsook de eerst afgestudeerden BIM bouwkundig tekenaars hun projecten voor aan juryleden, ondernemers, architecten en geïnteresseerden. Bouwaanvragen alsook 2D tekenwerk , 3D tekenwerk en visualisaties behoren tot zijn skills. 

Artikel

De leertijd is hét toegangsticket tot de arbeidsmarkt

Als jonge onervaren schoolverlater denk je maar aan één ding, snel aan het werk gaan en centen verdienen. De zoektocht naar de geschikte job is helaas geen makkelijk parcours en dat heeft vooral met diploma en ervaring te maken. De leertijd is hét toegangsticket tot de arbeidsmarkt voor niet-hooggeschoolden. De cijfers van de VDAB tonen aan dat hooggeschoolden het makkelijkst aan de slag geraken binnen het jaar na afstuderen. Meteen na de masters en bachelors vinden we als koploper de leertijd terug, een succesvol opleidingsproduct van SYNTRA.

Artikel

SYNTRA richt zijn pijlen op vijf grote uitdagingen

Het internet gaat sneller, een pakje leveren gaat sneller en de nieuwste smartphones gaan sneller. Eigenlijk gaat heel de economie de laatste jaren steeds sneller en sneller. Deze snelheid brengt heel wat uitdagingen met zich mee voor ons. Als we niet levenslang (ondernemend) leren dan geraken we achterop en raast de economie ons genadeloos voorbij. Gelukkig zijn er oplossingen om mee op snelheid te raken en zo mee te surfen op het succes van de economie. SYNTRA richt zijn pijlen op vijf grote maatschappelijke uitdagingen.

Artikel

Een op drie wordt ondernemer, SYNTRA verklapt winnend ondernemersrecept

Binnenkomen als cursist en buitengaan als ondernemer, bij SYNTRA kan het. Van alle cursisten die een opleiding volgen bij SYNTRA wordt 34% ondernemer binnen een tijdspanne van vijf jaar. Als we dit omzetten naar aantallen dan spreken we over 3.725 ondernemers die wij jaarlijks afleveren. De SYNTRA-ondernemer is dus niet meer weg te denken uit onze economie. Moet je morgen een brood kopen, een website laten ontwerpen, een fiets bestellen? Dan is de kans groot dat je bij een SYNTRA-ondernemer terecht komt.

3 keer hogerop dankzij SYNTRA
Artikel

3 keer hogerop dankzij SYNTRA