Innovatie vraagt om opleiding (Veldeman Bedding)

5 jaar 9 maanden geleden

Veldeman Bedding is een familiebedrijf in het Limburgse Opglabbeek. In de jaren 50 startte Valère Veldeman met het fabriceren van matrassen in een klein productieatelier in Hasselt. Momenteel telt de Veldeman Group bijna 400 werknemers en wordt beschouwd als één van de grootste en meest expansieve industriële fabrikanten in de matrassen- en beddensector.

"Tien jaar geleden was er nauwelijks sprake van een degelijk opleidingsbeleid. Vandaag de dag is dat niet meer weg te denken." Aan het woord is Petra Van Sweevelt, HR manager bij Veldeman Bedding nv in Opglabbeek. "De tijd dat een personeelsdienst enkel verantwoordelijk was voor de administratieve taken en loonbeleid is al enkele jaren voorbij.

Tegenwoordig spreken we van een HR-beleid waar functieprofielen worden opgesteld, functioneringsgesprekken worden gevoerd en waar een degelijk opleidingsplan in de bovenste lade ligt.

Een goed loonbeleid hoort er uiteraard nog bij maar het is veel meer dan dat." De vestigingen van Veldeman Group in Opglabbeek tellen 280 werknemers waarvan zo'n 200 arbeiders. "Voor de arbeiders organiseren wij meestal 'training on the job'. Dat zijn opleidingen op de werkvloer waarbij men bijvoorbeeld het gebruik van nieuwe machines leert of nieuwe werkwijzen aanleert. Ook wanneer we nieuwe collecties lanceren is deze doelgerichte opleiding zeer efficiënt. Daarnaast is het voor ons ook belangrijk om goede arbeiders aan te trekken. In samenwerking met het Technisch Instituut Sint-Michiel in Bree hebben wij een project lopen om jongeren op de werkplek te laten leren, gekoppeld met een stage. Zo hebben wij hier een speciaal ingericht leslokaal waar de 7e jaars stoffering op dinsdag en donderdag les komen volgen."

Veldeman Bedding is een familiaal bedrijf dat heel wat investeert in menselijk kapitaal. Ze trachten hiermee meer arbeidsvreugde te creëren en zo de werknemers meer te binden aan het bedrijf. Een investering die geen windeieren legt.

Veldeman Bedding organiseert een aantal opleidingen zelf en heeft hiervoor een 'Academie' in het leven geroepen. Een aantal opleidingen lopen in samenwerking met SYNTRA Limburg.

"In 2010 kochten we de opleiding Frans in bij SYNTRA", gaat Petra Van Sweevelt verder. "

Het grote voordeel is het maatwerk. Wij hebben 2 zusterbedrijven in Frankrijk waarvan de administratie gedeeltelijk bij ons zit. Als je de opleiding op deze materie kan afstemmen is het mogelijk om op korte termijn je mensen efficiënt op te leiden." Meer en meer bedrijven gebruiken opleidingen niet alleen om kennis over te brengen maar ook om het personeel te motiveren en te binden aan het bedrijf. Ook Petra Van Sweevelt is overtuigd dat dit werkt. "We zitten met een vergrijzende populatie op de werkvloer. Het is cruciaal om jonge mensen aan te trekken. Dat doe je door variatie in het werk te bieden om de motivatie te verhogen."

SYNTRA Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SYNTRA Limburg

Naar alle artikels
Event

Young BIM Bouwkundig Tekenaars pitchen hun werk

Artikel

De leertijd is hét toegangsticket tot de arbeidsmarkt

Als jonge onervaren schoolverlater denk je maar aan één ding, snel aan het werk gaan en centen verdienen. De zoektocht naar de geschikte job is helaas geen makkelijk parcours en dat heeft vooral met diploma en ervaring te maken. De leertijd is hét toegangsticket tot de arbeidsmarkt voor niet-hooggeschoolden. De cijfers van de VDAB tonen aan dat hooggeschoolden het makkelijkst aan de slag geraken binnen het jaar na afstuderen. Meteen na de masters en bachelors vinden we als koploper de leertijd terug, een succesvol opleidingsproduct van SYNTRA.

Artikel

SYNTRA richt zijn pijlen op vijf grote uitdagingen

Het internet gaat sneller, een pakje leveren gaat sneller en de nieuwste smartphones gaan sneller. Eigenlijk gaat heel de economie de laatste jaren steeds sneller en sneller. Deze snelheid brengt heel wat uitdagingen met zich mee voor ons. Als we niet levenslang (ondernemend) leren dan geraken we achterop en raast de economie ons genadeloos voorbij. Gelukkig zijn er oplossingen om mee op snelheid te raken en zo mee te surfen op het succes van de economie. SYNTRA richt zijn pijlen op vijf grote maatschappelijke uitdagingen.

Artikel

Een op drie wordt ondernemer, SYNTRA verklapt winnend ondernemersrecept

Binnenkomen als cursist en buitengaan als ondernemer, bij SYNTRA kan het. Van alle cursisten die een opleiding volgen bij SYNTRA wordt 34% ondernemer binnen een tijdspanne van vijf jaar. Als we dit omzetten naar aantallen dan spreken we over 3.725 ondernemers die wij jaarlijks afleveren. De SYNTRA-ondernemer is dus niet meer weg te denken uit onze economie. Moet je morgen een brood kopen, een website laten ontwerpen, een fiets bestellen? Dan is de kans groot dat je bij een SYNTRA-ondernemer terecht komt.

Artikel

3 keer hogerop dankzij SYNTRA

SYNTRA is de ‘place to be’ om hogerop te klimmen in jouw job. Dat zeggen we natuurlijk niet zomaar, dat blijkt uit concrete cijfers. Uit onderzoekstudies (IPSOS) is gebleken dat van alle cursisten die aan het werk zijn voor hun opleiding, 41% een nieuwe job vindt, 36% zijn/haar job verbetert en 22% promotie krijgt. Veel kansen dus om jouw job te verbeteren. Al deze job-verbeteringen zorgen voor een stevig sneeuwbaleffect want een verbetering in jouw job betekent een verbetering voor de onderneming en een verbetering voor de economie. Win-win, bij SYNTRA heb je geen geluk nodig om jouw kansen te vergroten. 

SYNTRA bij de beste van de klas, maar Belgen gebuisd in Europa
Artikel

SYNTRA bij de beste van de klas, maar Belgen gebuisd in Europa