Leerlingen proeven van het spannende en uitdagende leven van een ondernemer

4 jaar 10 maanden geleden

Om meer voeling te krijgen met de praktijk kiezen heel wat leerkrachten in het secundair onderwijs voor een bedrijfsstage. Deze stage moet hen nieuwe kennis en materie bijbrengen waarmee zij kunnen spelen of experimenteren binnen het lessenpakket. Om de afwezige leerkrachten op te vangen hebben de Vlaamse Overheid en SYNTRA Limburg een proefproject in het leven geroepen. Met de ‘Klasactiviteiten’ ontvingen de leerlingen kwaliteitsvolle vervanging in de vorm van lespaketten over ondernemerschap en ondernemingszin.

klasactiviteiten

Met de vervanging zelf wou het Departement Onderwijs en Vorming van de Vlaamse Overheid niet het gewone lessenpakket voortzetten, maar zich richten op het stimuleren van ondernemingszin en/of ondernemerschap bij de leerlingen. SYNTRA Limburg voerde deze taak uit in opdracht van de Vlaamse Overheid en zorgde ervoor dat  telkens een ervaren ondernemer met jaren praktijkervaring als docent voor de klas werd geplaatst. Het lessenpakket werd opgebouwd rond verschillende thema’s en belicht de verschillende aspecten van ondernemerschap. De leerkracht kon kiezen uit 7 verschillende modules. Afhankelijk van de leeftijd en graad van de klas werd er zo aangepast lesmateriaal voorzien. “De leerlingen hebben tijdens de lessen geproefd van het spannende en uitdagende leven van een ondernemer. Ze hebben ‘de ondernemer in zich’ kunnen ontdekken en werden misschien zelfs geprikkeld om de eerste stap naar zelfstandig ondernemerschap te zetten.”, aldus Dirk Vanstipelen, directeur-afgevaardigd bestuurder bij SYNTRA Limburg.

Alle leerkrachten secundair onderwijs (ASO, TSO, BSO, DBSO, Leertijd) konden zich kandidaat stellen voor de bedrijfsstages en kregen hulp van het Departement Onderwijs en Vorming. “Het is de bedoeling dat de leerkracht zelf op zoek gaat naar een stageplaats en hiervoor zelf vervanging aanvraagt. Na goedkeuring werd de vervangingsweek ingepland door SYNTRA en werd er een ervaren docent voorzien die de klas onder zijn hoede neemt.” zegt Vanstipelen.

Het proefproject werd zowel door leerkrachten als door leerlingen zeer positief onthaald. Over heel Vlaanderen vroegen meer dan 30 leerkrachten secundair onderdwijs een vervanging aan. SYNTRA Limburg wil dit positief imago aanhouden en hoopt, samen met het Departement Onderwijs en Vorming, de Klasactiviteiten te herhalen en verder uit te bouwen. De opgebouwde kennis rond ondernemen en het netwerk van ondernemingsgerichte docenten zijn slechts enkele troeven die SYNTRA Limburg ook in de toekomst kan uitspelen om een vervolg te breien aan dit succesvol project.

SYNTRA Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SYNTRA Limburg

Naar alle artikels
Duaal leren online
Artikel

Duaal leren online: kan het de jongeren smaken?

Artikel

Oproep: SYNTRA zoekt (ex-)cursisten met een verhaal!

Cursist of ex-cursist bij SYNTRA? Zin om je ervaringen bij SYNTRA Limburg te delen met de rest van de wereld? Om daarbij ook nog eens kans te maken op gratis cinematickets (die je vanaf 1 juli mag gaan opmaken)? Blijven lezen is de boodschap!

Op zaterdag 27 juni organiseren we onze eerste online infodag ooit. Heel spannend en we dachten: wie kan ons beter helpen dan de mensen die al een opleiding bij ons gevolgd hebben? De toeschouwers op de eerste rij? Maakt niet uit of je nu een korte, lange, avond- of dagopleiding volgt of volgde, we hebben jullie nodig! We zijn op zoek naar interessante, verrassende, maar vooral eerlijke getuigenissen over je opleiding bij ons. Lees hieronder hoe je jouw verhaal kan delen met ons.

Nieuws

De opmars van online leren vraagt om e-learning experts

In het huidige digitale tijdperk lijkt e-learning, waarbij een leeractiviteit online verloopt, haast vanzelfsprekend. Sinds de uitbraak van het coronavirus zien we het onderwijs en opleidingsinstellingen massaal grijpen naar e-learning methodes. Docenten komen nu intensief in aanraking met online lessen, voor velen is dit vaak de eerste keer. Online leren zal ook na de coronacrisis een belangrijke rol blijven spelen. In het aanleren van deze vorm van lesgeven, willen we  met SYNTRA Limburg graag een voortrekker zijn met de opleiding tot e-learning expert.

Nieuws

SYNTRA-cursisten volgen les in de virtuele klas, maar missen de campus

Toen op 16 maart de coronamaatregelen de deuren van het onderwijs sloten, schorsten ook alle SYNTRA in Vlaanderen en Brussel onmiddellijk alle klassikale campuslessen en gingen per direct over op online leren. 

Het grootste deel van de ca. 30.000 SYNTRA-cursisten zijn volwassenen. Zij volgen via een om- of bijscholing een opleiding  om zich professioneel te versterken. Dat gebeurt op de campus, op de werkplek of via een stage. SYNTRA is gekend als praktijkopleider en veel lessen verlopen dan ook in praktijklabo’s.  Niettemin zitten de cursisten van de SYNTRA-ondernemersopleiding vandaag massaal in de virtuele klas; 42% van de lessen gaan door op de virtuele campussen van de SYNTRA.  In een grootschalige enquête werden deze cursisten bevraagd en werd er gepeild naar hun ervaring met online leren. De reacties waren massaal (1232 respondenten) en de resultaten geven verrassende inzichten.

Artikel

Online vergaderen? Leer het hier met Microsoft Teams.

Binnen SYNTRA Limburg maken wij veel gebruik van de apps van Microsoft 365. We hebben hier ondertussen al heel wat expertise over opgebouwd en we zouden SYNTRA niet zijn als we deze kennis niet zouden delen met iedereen die iets wil leren. 

De meeste van onze lessen gaan al online door maar daarnaast zullen wij op onze website ook enkele digitale leersnacks volledig gratis aanbieden. We maakten alvast enkele korte webinars in samenwerking met de T2-Innovathoren Dirk en Jorn (www.t2-campus.be). Hieronder vinden jullie een 5-delige reeks van webinars over het gebruik van Microsoft Teams.

online les syntra limburg
Nieuws

SYNTRA Limburg richt alle pijlen op online leren