Leerlingen proeven van het spannende en uitdagende leven van een ondernemer

4 jaar geleden

Om meer voeling te krijgen met de praktijk kiezen heel wat leerkrachten in het secundair onderwijs voor een bedrijfsstage. Deze stage moet hen nieuwe kennis en materie bijbrengen waarmee zij kunnen spelen of experimenteren binnen het lessenpakket. Om de afwezige leerkrachten op te vangen hebben de Vlaamse Overheid en SYNTRA Limburg een proefproject in het leven geroepen. Met de ‘Klasactiviteiten’ ontvingen de leerlingen kwaliteitsvolle vervanging in de vorm van lespaketten over ondernemerschap en ondernemingszin.

klasactiviteiten

Met de vervanging zelf wou het Departement Onderwijs en Vorming van de Vlaamse Overheid niet het gewone lessenpakket voortzetten, maar zich richten op het stimuleren van ondernemingszin en/of ondernemerschap bij de leerlingen. SYNTRA Limburg voerde deze taak uit in opdracht van de Vlaamse Overheid en zorgde ervoor dat  telkens een ervaren ondernemer met jaren praktijkervaring als docent voor de klas werd geplaatst. Het lessenpakket werd opgebouwd rond verschillende thema’s en belicht de verschillende aspecten van ondernemerschap. De leerkracht kon kiezen uit 7 verschillende modules. Afhankelijk van de leeftijd en graad van de klas werd er zo aangepast lesmateriaal voorzien. “De leerlingen hebben tijdens de lessen geproefd van het spannende en uitdagende leven van een ondernemer. Ze hebben ‘de ondernemer in zich’ kunnen ontdekken en werden misschien zelfs geprikkeld om de eerste stap naar zelfstandig ondernemerschap te zetten.”, aldus Dirk Vanstipelen, directeur-afgevaardigd bestuurder bij SYNTRA Limburg.

Alle leerkrachten secundair onderwijs (ASO, TSO, BSO, DBSO, Leertijd) konden zich kandidaat stellen voor de bedrijfsstages en kregen hulp van het Departement Onderwijs en Vorming. “Het is de bedoeling dat de leerkracht zelf op zoek gaat naar een stageplaats en hiervoor zelf vervanging aanvraagt. Na goedkeuring werd de vervangingsweek ingepland door SYNTRA en werd er een ervaren docent voorzien die de klas onder zijn hoede neemt.” zegt Vanstipelen.

Het proefproject werd zowel door leerkrachten als door leerlingen zeer positief onthaald. Over heel Vlaanderen vroegen meer dan 30 leerkrachten secundair onderdwijs een vervanging aan. SYNTRA Limburg wil dit positief imago aanhouden en hoopt, samen met het Departement Onderwijs en Vorming, de Klasactiviteiten te herhalen en verder uit te bouwen. De opgebouwde kennis rond ondernemen en het netwerk van ondernemingsgerichte docenten zijn slechts enkele troeven die SYNTRA Limburg ook in de toekomst kan uitspelen om een vervolg te breien aan dit succesvol project.

SYNTRA Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SYNTRA Limburg

Naar alle artikels
Event

Young BIM Bouwkundig Tekenaars pitchen hun werk

Artikel

De leertijd is hét toegangsticket tot de arbeidsmarkt

Als jonge onervaren schoolverlater denk je maar aan één ding, snel aan het werk gaan en centen verdienen. De zoektocht naar de geschikte job is helaas geen makkelijk parcours en dat heeft vooral met diploma en ervaring te maken. De leertijd is hét toegangsticket tot de arbeidsmarkt voor niet-hooggeschoolden. De cijfers van de VDAB tonen aan dat hooggeschoolden het makkelijkst aan de slag geraken binnen het jaar na afstuderen. Meteen na de masters en bachelors vinden we als koploper de leertijd terug, een succesvol opleidingsproduct van SYNTRA.

Artikel

SYNTRA richt zijn pijlen op vijf grote uitdagingen

Het internet gaat sneller, een pakje leveren gaat sneller en de nieuwste smartphones gaan sneller. Eigenlijk gaat heel de economie de laatste jaren steeds sneller en sneller. Deze snelheid brengt heel wat uitdagingen met zich mee voor ons. Als we niet levenslang (ondernemend) leren dan geraken we achterop en raast de economie ons genadeloos voorbij. Gelukkig zijn er oplossingen om mee op snelheid te raken en zo mee te surfen op het succes van de economie. SYNTRA richt zijn pijlen op vijf grote maatschappelijke uitdagingen.

Artikel

Een op drie wordt ondernemer, SYNTRA verklapt winnend ondernemersrecept

Binnenkomen als cursist en buitengaan als ondernemer, bij SYNTRA kan het. Van alle cursisten die een opleiding volgen bij SYNTRA wordt 34% ondernemer binnen een tijdspanne van vijf jaar. Als we dit omzetten naar aantallen dan spreken we over 3.725 ondernemers die wij jaarlijks afleveren. De SYNTRA-ondernemer is dus niet meer weg te denken uit onze economie. Moet je morgen een brood kopen, een website laten ontwerpen, een fiets bestellen? Dan is de kans groot dat je bij een SYNTRA-ondernemer terecht komt.

Artikel

3 keer hogerop dankzij SYNTRA

SYNTRA is de ‘place to be’ om hogerop te klimmen in jouw job. Dat zeggen we natuurlijk niet zomaar, dat blijkt uit concrete cijfers. Uit onderzoekstudies (IPSOS) is gebleken dat van alle cursisten die aan het werk zijn voor hun opleiding, 41% een nieuwe job vindt, 36% zijn/haar job verbetert en 22% promotie krijgt. Veel kansen dus om jouw job te verbeteren. Al deze job-verbeteringen zorgen voor een stevig sneeuwbaleffect want een verbetering in jouw job betekent een verbetering voor de onderneming en een verbetering voor de economie. Win-win, bij SYNTRA heb je geen geluk nodig om jouw kansen te vergroten. 

SYNTRA bij de beste van de klas, maar Belgen gebuisd in Europa
Artikel

SYNTRA bij de beste van de klas, maar Belgen gebuisd in Europa