Let's get closer! (Center Parcs)

6 jaar 11 maanden geleden

Kent u het Center Parcs-gevoel al? Logeren in het groen met voor elk wat wils: luieren in de cottage, met de kinderen in de wildwaterbaan, fietsen, wandelen,… Center Parcs is een keten van vakantieparken in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Center Parcs Europe en Center Parcs UK omvatten samen momenteel 28 vakantieparken: 25 parken onder de eigen vlag van Center Parcs en drie parken onder de vlag van Sunparks. Daarnaast zijn er vijf parken in ontwikkeling. Tijd om eens te praten over opleidingsplannen met de man achter de opleidingen, Philip Potargent.

"Opleidingen zijn vandaag de dag deel van een strategie. Het is als het ware een afgeleide van datgene waar je als organisatie mee bezig bent. Het is een vertaling van je prioriteiten.

Zo leren onze klantenenquêtes ons dat een zuivere cottage zeer belangrijk is. Bij de verdeling van het opleidingsbudget staan de opleidingen voor de medewerkers van de schoonmaak hoog op de prioriteitenlijst.

Voor elk park maken we een interne ranking op. Merken we dat de catering iets minder scoort in bijvoorbeeld Erperheide, dan organiseren we een opleiding om de scores gelijk te trekken met de andere parken.

Je merkt meteen dat een opleidingsplan geen éénmalige oefening is maar een permanent bijsturen."

Philip Potargent geeft zelf ook opleidingen rond het maken van opleidingsplannen en HR-management. Hij weet als geen ander wat de impact van een degelijk opleidingsbeleid heeft op de rendabiliteit van een organisatie. "Het opmaken van een opleidingsplan begint met een strategische denkoefening. Wat zijn onze sterktes en zwaktes? Welke opportuniteiten en bedreigingen komen op ons af? Op basis van deze oefening maak je een globaal opleidingsplan voor de ganse onderneming.

Waarin willen we vernieuwen? Wat willen we in stand houden en welke elementen moeten verbeteren? Een laatste stap is dan een vertaling van deze gegevens naar een persoonlijk opleidingsplan per werknemer."

SYNTRA Limburg organiseerde 26 opleidingen voor Center Parcs in België zoals bijvoorbeeld Franse conversatie, managementopleidingen, receptionist,…

"In eerste instantie vragen we ons af: wat gaan we wel doen en wat gaan we niet doen? Het is onmogelijk om op alle individuele vragen in te gaan. Uit de functioneringsgesprekken en de persoonlijke ontwikkelingsgesprekken herken je gemeenschappelijke noden. Die leggen we vast. We bekijken wat we zelf gaan organiseren en welke opleidingen we gaan uitbesteden omdat we de kennis niet zelf hebben. Je krijgt ook dikwijls een nieuwe kijk omdat een externe organisatie jouw probleem anders bekijkt en met andere oplossingen komt. Stel dat een werknemer je 25.000 euro per jaar kost, gedurende 40 jaar. Dan kan je maar beter zorgen dat je deze menselijke kracht rendabel houdt. En daar is opleiding een goede oplossing voor!"

SYNTRA Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SYNTRA Limburg

Naar alle artikels
Event

Young BIM Bouwkundig Tekenaars pitchen hun werk

Artikel

De leertijd is hét toegangsticket tot de arbeidsmarkt

Als jonge onervaren schoolverlater denk je maar aan één ding, snel aan het werk gaan en centen verdienen. De zoektocht naar de geschikte job is helaas geen makkelijk parcours en dat heeft vooral met diploma en ervaring te maken. De leertijd is hét toegangsticket tot de arbeidsmarkt voor niet-hooggeschoolden. De cijfers van de VDAB tonen aan dat hooggeschoolden het makkelijkst aan de slag geraken binnen het jaar na afstuderen. Meteen na de masters en bachelors vinden we als koploper de leertijd terug, een succesvol opleidingsproduct van SYNTRA.

Artikel

SYNTRA richt zijn pijlen op vijf grote uitdagingen

Het internet gaat sneller, een pakje leveren gaat sneller en de nieuwste smartphones gaan sneller. Eigenlijk gaat heel de economie de laatste jaren steeds sneller en sneller. Deze snelheid brengt heel wat uitdagingen met zich mee voor ons. Als we niet levenslang (ondernemend) leren dan geraken we achterop en raast de economie ons genadeloos voorbij. Gelukkig zijn er oplossingen om mee op snelheid te raken en zo mee te surfen op het succes van de economie. SYNTRA richt zijn pijlen op vijf grote maatschappelijke uitdagingen.

Artikel

Een op drie wordt ondernemer, SYNTRA verklapt winnend ondernemersrecept

Binnenkomen als cursist en buitengaan als ondernemer, bij SYNTRA kan het. Van alle cursisten die een opleiding volgen bij SYNTRA wordt 34% ondernemer binnen een tijdspanne van vijf jaar. Als we dit omzetten naar aantallen dan spreken we over 3.725 ondernemers die wij jaarlijks afleveren. De SYNTRA-ondernemer is dus niet meer weg te denken uit onze economie. Moet je morgen een brood kopen, een website laten ontwerpen, een fiets bestellen? Dan is de kans groot dat je bij een SYNTRA-ondernemer terecht komt.

Artikel

3 keer hogerop dankzij SYNTRA

SYNTRA is de ‘place to be’ om hogerop te klimmen in jouw job. Dat zeggen we natuurlijk niet zomaar, dat blijkt uit concrete cijfers. Uit onderzoekstudies (IPSOS) is gebleken dat van alle cursisten die aan het werk zijn voor hun opleiding, 41% een nieuwe job vindt, 36% zijn/haar job verbetert en 22% promotie krijgt. Veel kansen dus om jouw job te verbeteren. Al deze job-verbeteringen zorgen voor een stevig sneeuwbaleffect want een verbetering in jouw job betekent een verbetering voor de onderneming en een verbetering voor de economie. Win-win, bij SYNTRA heb je geen geluk nodig om jouw kansen te vergroten. 

SYNTRA bij de beste van de klas, maar Belgen gebuisd in Europa
Artikel

SYNTRA bij de beste van de klas, maar Belgen gebuisd in Europa