Limburg zoekt ondernemerstalent

5 jaar 11 maanden geleden

Tot eind oktober kunnen jonge, ondernemende Limburgers zich inschrijven voor de wedstrijd [18-28], de wedstrijd die de beste Limburgse starter of Junior Entrepreneur tussen 18 en 28 jaar bekroont. De winnaar ontvangt, naast heel wat uren professionele begeleiding, 125.000 euro investeringskapitaal. Met deze wedstrijd zet JCI Limburg, samen met de Provincie Limburg en de stad Genk, alles in op het stimuleren en promoten van ondernemerschap bij jongeren.

ondernemen

Voor alle Limburgers tussen 18 en 28 jaar

Kandidaten moeten zich vóór 31 oktober 2013 inschrijven via de website www.18-28.be. Uit alle inzendingen selecteert JCI Limburg maximum achttien kandidaten. De zes Limburgse JCI-kernen nemen die kandidaten onder hun vleugels en stomen hen klaar om zo ver mogelijk in de wedstrijd te geraken. Iedereen die geboren is tussen 1985 en 1995, en die zijn bedrijf wil vestigen in Limburg of wiens bedrijf reeds gevestigd is in Limburg, kan zich kandidaat stellen voor deze unieke wedstrijd. Sommige kandidaten hebben misschien al enkele jaren geleden hun bedrijf opgericht, anderen spelen met een idee dat ze de volgende maanden willen concretiseren. De kandidaten kunnen sowieso rekenen op een intensieve begeleiding, starters hoeven dus zeker niet onder te doen voor ondernemers die al een tijdje bezig zijn.

De koe bij de horens vatten

In november vindt de realisatieronde plaats. Specialisten uit organisaties en bedrijven die al jaren meedraaien in de ondernemerswereld, geven de achttien kandidaten advies op maat. Dat kan juridisch of boekhoudkundig zijn, maar bijvoorbeeld ook marketinggewijs. Het is dan aan de kandidaten om met die adviezen aan de slag te gaan. Enkel een goed idee is nu niet meer voldoende, de kandidaten moeten de koe bij de horens vatten en hun onderneming opstarten.

Advies, netwerking en vorming

Aan het einde van de realisatieronde evalueren de specialisten alle projecten en bepalen ze welke zes kandidaten mogen doorstromen naar de beoordelingsronde. Deze loopt in december 2013 en januari 2014. Ook in deze ronde biedt JCI de kandidaten een breed netwerk, advies en vormingsmogelijkheden. Het is de laatste rechte lijn naar de finale pitch, waarbij de kandidaten zowel de Captains of Limburg als de andere juryleden moeten overtuigen waarom zij het investeringskapitaal van 125.000 euro verdienen.

Dat kapitaal komt deels van de LRM, deels van de vijf Captains of Limburg: Karine Valy (La Bottega), Eugène Alen (Belisol), Mathi Gijbels (Mathieu Gijbels), Louis Kemps (Ucare/Tobasco) en Jo Nelissen (ABN nv). Vijf markante Limburgse ondernemers die meteen gewonnen waren voor dit wedstrijdconcept en er met plezier hun schouders onder zetten. Niet alleen financieel, maar ook inhoudelijk.

Meer informatie en inschrijven: www.18-28.be en op Facebook.

SYNTRA Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SYNTRA Limburg

Naar alle artikels
Event

Young BIM Bouwkundig Tekenaars pitchen hun werk

Artikel

De leertijd is hét toegangsticket tot de arbeidsmarkt

Als jonge onervaren schoolverlater denk je maar aan één ding, snel aan het werk gaan en centen verdienen. De zoektocht naar de geschikte job is helaas geen makkelijk parcours en dat heeft vooral met diploma en ervaring te maken. De leertijd is hét toegangsticket tot de arbeidsmarkt voor niet-hooggeschoolden. De cijfers van de VDAB tonen aan dat hooggeschoolden het makkelijkst aan de slag geraken binnen het jaar na afstuderen. Meteen na de masters en bachelors vinden we als koploper de leertijd terug, een succesvol opleidingsproduct van SYNTRA.

Artikel

SYNTRA richt zijn pijlen op vijf grote uitdagingen

Het internet gaat sneller, een pakje leveren gaat sneller en de nieuwste smartphones gaan sneller. Eigenlijk gaat heel de economie de laatste jaren steeds sneller en sneller. Deze snelheid brengt heel wat uitdagingen met zich mee voor ons. Als we niet levenslang (ondernemend) leren dan geraken we achterop en raast de economie ons genadeloos voorbij. Gelukkig zijn er oplossingen om mee op snelheid te raken en zo mee te surfen op het succes van de economie. SYNTRA richt zijn pijlen op vijf grote maatschappelijke uitdagingen.

Artikel

Een op drie wordt ondernemer, SYNTRA verklapt winnend ondernemersrecept

Binnenkomen als cursist en buitengaan als ondernemer, bij SYNTRA kan het. Van alle cursisten die een opleiding volgen bij SYNTRA wordt 34% ondernemer binnen een tijdspanne van vijf jaar. Als we dit omzetten naar aantallen dan spreken we over 3.725 ondernemers die wij jaarlijks afleveren. De SYNTRA-ondernemer is dus niet meer weg te denken uit onze economie. Moet je morgen een brood kopen, een website laten ontwerpen, een fiets bestellen? Dan is de kans groot dat je bij een SYNTRA-ondernemer terecht komt.

Artikel

3 keer hogerop dankzij SYNTRA

SYNTRA is de ‘place to be’ om hogerop te klimmen in jouw job. Dat zeggen we natuurlijk niet zomaar, dat blijkt uit concrete cijfers. Uit onderzoekstudies (IPSOS) is gebleken dat van alle cursisten die aan het werk zijn voor hun opleiding, 41% een nieuwe job vindt, 36% zijn/haar job verbetert en 22% promotie krijgt. Veel kansen dus om jouw job te verbeteren. Al deze job-verbeteringen zorgen voor een stevig sneeuwbaleffect want een verbetering in jouw job betekent een verbetering voor de onderneming en een verbetering voor de economie. Win-win, bij SYNTRA heb je geen geluk nodig om jouw kansen te vergroten. 

SYNTRA bij de beste van de klas, maar Belgen gebuisd in Europa
Artikel

SYNTRA bij de beste van de klas, maar Belgen gebuisd in Europa