Praktijkopleidingen in de kijker tijdens OpenLeertijdDag

6 jaar 3 maanden geleden

Je leert je droomberoep op de werkvloer, je bouwt werkervaring op, je kan meteen al wat bijverdienen, EN je behaalt je diploma secundair onderwijs tegelijkertijd! Dit zijn slechts enkele voordelen van de Leertijd, maar er valt nog veel meer te ontdekken. SYNTRA Vlaanderen organiseert daarom twee ontmoetingsmomenten om jongeren en hun ouders warm te maken voor de Leertijd, het vroegere leercontract. Op 29 maart 2014 openen tal van bedrijven en zelfstandigen hun deuren tijdens de OpenLeertijdDag. Wie na deze introductie meer wil weten over een beroep, kan tijdens de paasvakantie (7 tot 20 april) deelnemen aan de Snuffeldagen. SYNTRA Limburg ging op gesprek bij CKS elektrotechniek waar General Manager Dirk Trippaers getuigt over zijn ervaringen met leerjongen Kenny.

openleertijddag

Dirk Trippaers en CKS, dat actief is in de brede sector van elektrische installaties, kunnen reeds twee jaar vertrouwen op het enthousiasme en de ervaring van leerjongen Kenny. De jongeman, die met behulp van SYNTRA Limburg in contact kwam met het bedrijf, wou niet meer leren vanop de schoolbank. Een on-the-job training, een loon en de vooruitzichten op vast werk spraken hem meer aan. Hij overtuigde zijn, aanvankelijk sceptische, ouders en verdiende zijn pluimen met grote inzet op de werkvloer. Dirk Trippaers, die nog geen seconde spijt heeft van zijn aanwerving, staat dan ook volledig achter de OpenLeertijdDag en de Snuffeldagen. Hij steunt dergelijke initiatieven, evenals de Leertijd, en stelt zijn deuren open voor nieuwe leerjongeren door zijn positieve ervaringen met Kenny. “Dergelijke evenementen bieden een mogelijkheid om geïnteresseerde jongeren te overhalen. Bij CKS zullen ze een rondleiding krijgen, de getuigenis van Kenny horen, en zelfs enkele boeiende technieken kunnen testen. Trippaers wil jongeren en hun ouders zo aantonen dat de Leertijd een goed opleidingsalternatief is voor iedereen die liever al doende leert.

Ouders moeten de stap durven zetten

Volgens Trippaers zijn er genoeg jongeren te vinden voor de Leertijd, maar heerst er soms twijfel bij de ouders. Zij hebben een vertekend beeld van de Leertijd en hebben het vooral moeilijk met hun zoon of dochter van de schoolbank te halen. Dit is een verkeerde instelling aldus Dirk. “Sommige jongeren zijn nu eenmaal niet gemaakt voor de schoolbanken en kunnen beter een stiel leren met de Leertijd voordat hun motivatie volledig weg is.” In het geval van Kenny, heeft de jongeman zelf het initiatief genomen, hij heeft zijn ouders overtuigd. Kenny was, wat Dirk noemt, “nog kneedbaar”, nog niet helemaal bedorven of ontmoedigd door de schoolbanken. “Hij heeft zich dan ook snel aangepast aan de realiteit van het werkleven, hij is zeer leergierig en is daarbij in een goede ploeg terecht gekomen.” Naar de mening van Trippaers ligt de sleutel tot het succes van Leertijd bij de ouders. Met initiatieven als de OpenLeertijdDag en de Snuffeldagen moeten we ook hen overtuigen, want zij geven tenslotte de toestemming aan hun zoon of dochter. ”Er zijn veel slimme jongeren zoals Kenny die door middel van Leertijd een goede vakman kunnen worden. En een goede vakman, die verdient goed en zal altijd zeker zijn van werk. De ouders moeten gewoon durven de sprong te maken. Veel van deze jongens zijn zeer gemotiveerd om bij te leren, alleen niet op de theoretische manier die de scholen hanteren.

Leertijd = een stap voor

Voor Dirk hebben jongeren als Kenny zelfs enkele troeven meer op zak dan schoolverlaters. Hij heeft nu bijna 3 jaar werkervaring, evenals voeling met de realiteit en het werken in teamverband. Met de juiste instelling en het nodige enthousiasme heeft hij bij het solliciteren een grote stap voor op andere schoolverlaters. “Bovendien zal Kenny eveneens zijn diploma secundair onderwijs behalen, wat zekerheid biedt en waar hij altijd op kan terugvallen”, zegt Trippaers. En precies daarom zijn deze 2 initiatieven zo belangrijk. Het Leertijd beroepenaanbod is ontzettend groot, leerjongeren worden professioneel opgeleid/begeleid op de werkvloer, ze verdienen iets bij én 85% is binnen het jaar aan het werk.

Geïnteresseerde jongeren tussen 15 en 25 jaar kunnen zich dus nog steeds inschrijven via de websites.

  • OpenLeertijdDag (29/03/2014) Surf naar www.openleertijddag.be en kies een bedrijf uit de lijst.

  • Snuffeldagen (7/04/2014 t.e.m. 20/04/2014) Surf naar www.snuffeldagen.be en kies een bedrijf uit de lijst.

Voor schoolverlaters hebben we een gelijkaardig systeem namelijk de stageovereenkomst. Hiermee kan je een langlopende SYNTRA opleiding combineren met een betaalde stage.

SYNTRA Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SYNTRA Limburg

Naar alle artikels
Duaal leren online
Artikel

Duaal leren online: kan het de jongeren smaken?

Artikel

Oproep: SYNTRA zoekt (ex-)cursisten met een verhaal!

Cursist of ex-cursist bij SYNTRA? Zin om je ervaringen bij SYNTRA Limburg te delen met de rest van de wereld? Om daarbij ook nog eens kans te maken op gratis cinematickets (die je vanaf 1 juli mag gaan opmaken)? Blijven lezen is de boodschap!

Op zaterdag 27 juni organiseren we onze eerste online infodag ooit. Heel spannend en we dachten: wie kan ons beter helpen dan de mensen die al een opleiding bij ons gevolgd hebben? De toeschouwers op de eerste rij? Maakt niet uit of je nu een korte, lange, avond- of dagopleiding volgt of volgde, we hebben jullie nodig! We zijn op zoek naar interessante, verrassende, maar vooral eerlijke getuigenissen over je opleiding bij ons. Lees hieronder hoe je jouw verhaal kan delen met ons.

Nieuws

De opmars van online leren vraagt om e-learning experts

In het huidige digitale tijdperk lijkt e-learning, waarbij een leeractiviteit online verloopt, haast vanzelfsprekend. Sinds de uitbraak van het coronavirus zien we het onderwijs en opleidingsinstellingen massaal grijpen naar e-learning methodes. Docenten komen nu intensief in aanraking met online lessen, voor velen is dit vaak de eerste keer. Online leren zal ook na de coronacrisis een belangrijke rol blijven spelen. In het aanleren van deze vorm van lesgeven, willen we  met SYNTRA Limburg graag een voortrekker zijn met de opleiding tot e-learning expert.

Nieuws

SYNTRA-cursisten volgen les in de virtuele klas, maar missen de campus

Toen op 16 maart de coronamaatregelen de deuren van het onderwijs sloten, schorsten ook alle SYNTRA in Vlaanderen en Brussel onmiddellijk alle klassikale campuslessen en gingen per direct over op online leren. 

Het grootste deel van de ca. 30.000 SYNTRA-cursisten zijn volwassenen. Zij volgen via een om- of bijscholing een opleiding  om zich professioneel te versterken. Dat gebeurt op de campus, op de werkplek of via een stage. SYNTRA is gekend als praktijkopleider en veel lessen verlopen dan ook in praktijklabo’s.  Niettemin zitten de cursisten van de SYNTRA-ondernemersopleiding vandaag massaal in de virtuele klas; 42% van de lessen gaan door op de virtuele campussen van de SYNTRA.  In een grootschalige enquête werden deze cursisten bevraagd en werd er gepeild naar hun ervaring met online leren. De reacties waren massaal (1232 respondenten) en de resultaten geven verrassende inzichten.

Artikel

Online vergaderen? Leer het hier met Microsoft Teams.

Binnen SYNTRA Limburg maken wij veel gebruik van de apps van Microsoft 365. We hebben hier ondertussen al heel wat expertise over opgebouwd en we zouden SYNTRA niet zijn als we deze kennis niet zouden delen met iedereen die iets wil leren. 

De meeste van onze lessen gaan al online door maar daarnaast zullen wij op onze website ook enkele digitale leersnacks volledig gratis aanbieden. We maakten alvast enkele korte webinars in samenwerking met de T2-Innovathoren Dirk en Jorn (www.t2-campus.be). Hieronder vinden jullie een 5-delige reeks van webinars over het gebruik van Microsoft Teams.

online les syntra limburg
Nieuws

SYNTRA Limburg richt alle pijlen op online leren