SYNTRA Limburg investeert in hybride leren en neemt tientallen robots in dienst

8 maanden geleden

Bij de start van het nieuwe cursusjaar zullen onze campussen uitgerust worden met tientallen mini-robots. Deze splinternieuwe apparaten maken het voor ons en de docenten mogelijk om meer interactie te creëren binnen de online lesomgeving. De robots vormen de brug tussen de fysieke lessen en het online leren en zorgen voor een hybride lesomgeving. Onze directeur, Dirk Vanstipelen, is zelf een van de trekkers van dit initiatief: “We zetten met SYNTRA Limburg al maandenlang in op online leren. Toch blijven praktijklessen essentieel voor de ontwikkeling van onze cursisten. Met deze nieuwe technologie kunnen we in het nieuwe cursusjaar een hybride lessysteem voorzien waarbij cursisten zowel online als in de klas op een interactieve manier kunnen leren.”

SYNTRA Limburg investeert in hybride leren en neemt tientallen robots in dienst.

Deze technologie komt er natuurlijk niet zomaar. Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn we een tijdlang volledig overgeschakeld op online leren. Over het algemeen wordt de digitale klas door de meeste cursisten goed gesmaakt, maar toch verliep de overschakeling naar online leren niet voor iedereen even vlot. Verschillende enquêtes en bevragingen leren ons dat de interactie en het persoonlijk contact uit de fysieke klassen moeilijk te digitaliseren is. Deze interactie tussen de docent en de cursist en de cursisten onderling is cruciaal voor een optimale lesbeleving. “Wij luisteren naar onze cursisten en spelen in op de actuele noden van de docenten, daarom kiezen wij voor deze investering”, vult Dirk Vanstipelen aan.

“Wij luisteren naar onze cursisten en spelen in op de actuele noden van de docenten, daarom kiezen wij voor deze investering”

Ondertussen lopen er al terug verschillende praktijklessen op de campus in combinatie met online leren. Volledig terugkeren naar 100% fysieke lessen zit er voorlopig nog niet in. De onzekerheden omtrent het virus dwingen ons om proactief in te spelen op mogelijke maatregelen en dat doen we dus met nieuwe technologie. De nieuwe opnameapparatuur zal enerzijds worden ingezet om een brug te slaan tussen de fysieke lessen en het online leren, anderzijds zal het een versterkend element bieden voor lessen die nog volledig online doorgaan. Onze directeur is alvast een ‘believer’: “Met deze nieuw aangekochte technologie kunnen wij een veilige en optimale lesbeleving garanderen voor onze docenten en cursisten.”

Met deze nieuw aangekochte technologie kunnen wij een veilige en optimale lesbeleving garanderen voor onze docenten en cursisten.

Wat doet die robot nu eigenlijk? Het apparaat is een cirkelvormige robot op een tri-pod. De hoofdfunctie bestaat uit het opnemen en live streamen van lessen. Dankzij de slimme cameratechnologie, volgt hij de docent overal aan de hand van een tracker. Hij kan dus het volledige lokaal benutten zonder uit beeld te verdwijnen. Ook cursisten kunnen met een tracker de aandacht van de camera vragen. Cursisten die van thuis uit online meevolgen, missen dus niets van de les. “De robot is in de eerste plaats een slim opnameapparaat. Toch zijn de mogelijkheden van deze technologie nog veel breder. Denk aan meerdere video feeds tegelijk, koppeling van smartphones, screencasting, enzoverder. De eerste tests waren alvast veelbelovend”, weet learning developer Mathijs Luyckx ons te vertellen. Robots in de klassen? Het klinkt futuristisch maar toch zal je ze dus volgende maand tegenkomen op de campussen. Wij kijken er alvast naar uit.

SYNTRA Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij SYNTRA Limburg

Naar alle artikels
syntrapxl-pers
Nieuws

Hogeschool PXL en SYNTRA Limburg bundelen de krachten

Artikel

Stormloop op hogeschool-alternatieven bij SYNTRA Limburg.

Het nieuwe cursusjaar in september 2021 ligt nog ver weg. Toch maken veel jongeren nu al de keuze wat ze willen verder studeren na het secundair onderwijs. Bij SYNTRA Limburg stromen de eerste inschrijvingen al zéér vlot binnen en dat veel vroeger dan anders. Vooral populair bij de jongeren: fietsen, audio en video.

Artikel

Lesgeven in de woonkamer: hoe sta je digitaal voor de klas?

Ook in 2021 staat SYNTRA docent Luc Van Eyck voorlopig nog voor een lege klas, want ook zijn toekomstige BIM-tekenaars volgen deze week vanuit hun woonkamer les. “En dat is toch wel even wennen”, vertelt Luc, want om online les te geven moet je geen techneut zijn maar wel innovatief. 

 

Artikel

Diploma op zak: 8 cursisten vertellen over hun toekomst

Jaarlijks vertrekken er meer dan 2500 cursisten op SYNTRA met een diploma of getuigschrift op zak. Normaal vieren zij dit feestelijk tijdens de grote diplomahappening op de Kinepolis vergezeld van een hapje en een drankje. Helaas kon de editie van 2020 niet doorgaan. In plaats daarvan kregen de cursisten van 2019-2020 hun diploma mee in een goodiebag. Met het diploma letterlijk op zak gaan ze nu hun dromen achterna. Wij vroegen aan 8 cursisten wat zij met hun diploma gaan doen. Benieuwd naar de antwoorden? Lees dan hieronder de avontuurlijke plannen van Leentje, Funda, Jarner, Michèl, Jasper, Sander, Jordy en Margot. 

Nieuws

T2-campus krijgt eigen TV-kanaal

De T2-campus start met een eigen online videokanaal, say what? Dat klopt, want wie iets over tech wilt weten, kan vanaf nu digitaal zappen naar T2TV. Met leuke, korte en leerrijke video’s tonen zij hoe technologie met ons leven verweven is, waar techniek en technologie begint en waar het naar toe groeit. 

Artikel

Deze 3 fouten maak je als game developer beter niet…