Elk jaar bieden wij leerkrachten in Vlaanderen de kans om op praktijkstage te gaan terwijl wij zorgen voor vervanging in de klas. Ook dit jaar loopt het project ‘Klasactiviteiten’ in samenwerking met de Vlaamse overheid op volle toeren en krijgen leerkrachten de mogelijkheid om hun klas achter te laten in de beste handen. Lees hieronder hoe je kan deelnemen!

Alle leraren secundair onderwijs die lesgeven in de A-stroom, B-stroom, aso, tso, kso, bso, dbso, buso of in de leertijd komen in aanmerking, ongeacht de studierichting of het vak dat de leerkracht geeft. Het vertrekpunt is altijd een leerkracht die een praktijkstage wil volgen ter verrijking van de beroepservaring. De duur van de praktijkstage bepaalt de leerkracht in samenspraak met de directie. De klasactiviteiten die we in dit project aanbieden, kunnen voor maximaal 5 werkdagen ingezet worden ter vervanging van de afwezige leerkracht.

De vervangende activiteiten

Terwijl je op stage bent, zorgt een docent van SyntraPXL of Syntra West voor een vervangende activiteit voor de leerlingen. De activiteiten die we voorzien ter vervanging zijn gericht op het stimuleren van ondernemingszin bij de leerlingen. Deze worden allemaal gegeven door een gepassioneerde ondernemer uit het vak. Op die manier willen we jongeren een eerste keer laten proeven van ondernemerschap. Dit is een meerwaarde voor alle studiedomeinen. Leerkrachten kunnen kiezen uit 9 thematische modules en samen met onze vervangdocent een programma opstellen voor de periode dat hij/zij afwezig is.

De modules

Vooraf stippel je samen met de docent een programma voor de leerlingen uit. Hiervoor kan je kiezen uit 9 modules. Elke module is een op zich staande module en per module zijn er een aantal eindtermen die behandeld worden. Elke module is aanpasbaar aan het niveau van de klas, of aan de tijd die beschikbaar is. Bekijk de verschillende thema's hieronder.

Inschrijven

Interesse? Via de website van de overheid vind je alle stappen om je aan te melden en lees je waarom een praktijkstage een meerwaarde is voor elke leraar. Zodra we een inschrijving ontvangen, nemen we contact op met de leerkracht en stemmen we alles tot in de puntjes af.

Jouw praktijkstage

Ben je nog op zoek naar een stageplaats? Weet je niet goed hoe je eraan moet beginnen? Wij helpen je graag de eerste stappen zetten richting jouw praktijkstage. Voor meer info kan je terecht bij de contactpersonen voor 'Klasactiviteiten'.

  • Limburg, Antwerpen, Vlaams-Brabant, Brussel: Cindy Luijten - cindy.luijten@syntrapxl.be
  • West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen: Shana Dequesne - shana.dequesne@syntrawest.be

Overzicht van de modules

Hieronder vind je een kort overzicht van de 9 modules.

  • Voor de 1ste en 2de graad: Je werkt aan de eindtermen voor de sleutelcompetentie ‘ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties’
  • Voor de 3de graad: Je streeft vakoverschrijdende eindtermen (VOETen) voor creativiteit, initiatief en zelfbeeld na.
  • Module: Wie ben ik? 

Deze module vormt een inleiding op de modules rond ondernemerschap. Leerlingen leren hun talenten (en valkuilen) ontdekken en hoe deze tot uiting kunnen komen in dromen en toekomstplannen. Leerlingen denken na of ondernemerschap (of intrapreneurship) binnen deze toekomstplannen past.

2 tot 4 lesuren

  • Module: De ondernemer vertelt

In deze module maken de leerlingen kennis met ondernemerschap aan de hand van een getuigenis van een ondernemer die dagelijks zijn onderneming runt. Bij de start van de module wordt hen de techniek van de mindmap toegelicht. Bij het verhaal van de ondernemer leren ze deze techniek toepassen op dit verhaal.

1 tot 2 lesuren

  • Module: Creativiteit

Hoe kan je creatief denken? Hoe maken ondernemers gebruik van creatief denken bij het ontwikkelen van nieuwe ideeën? Dat zijn de centrale vragen in deze module. Door middel van enkele leuke oefeningen wordt aangeleerd waar je op moet letten tijdens het creatief denken en hoe je dat kan toepassen in de praktijk. 

2 tot 6 lesuren

  • Module: Communicatie en samenwerking binnen en buiten de onderneming

In deze module wordt gewerkt rond het belang van een goede communicatie en samenwerking binnen en buiten de onderneming. Met een oefening wordt eerst nagegaan hoe moeilijk communiceren kan zijn. Nadien ontdekken de leerlingen aan de hand van cases het belang van goede communicatie. Daarna gaan ze zelf aan de slag. Ze voeren gesprekken met fictieve klanten, leveranciers, buren… De docent geeft feedback en wijst op de noodzakelijke capaciteiten van een ondernemer.

1 tot 2 lesuren

  • Module: Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Door middel van een stellingenspel stellen de leerlingen zich in de plaats van een bedrijfsleider. Aan de hand van de verschillende stellingen wordt uitgelegd wat MVO is en hoe je ermee aan de slag kan gaan.

1 tot 2 lesuren

  • Module: Reclame

Deze module handelt over de veranderende invulling van reclame. Reclamebudgetten verschuiven meer en meer naar het digitale en daar willen we met deze module op inspelen. We sluiten af met een oefening waarin we leerlingen zelf een reclamecampagne op social media laten maken.

2 tot 4 lesuren

  • Module: Leren uit je fouten? De sleutel tot succes!

In deze module wordt gewerkt rond ‘failing forward’. Via getuigenissen van (bekende) ondernemers leren de leerlingen dat falen bij ondernemerschap hoort. Ze gaan in de les na hoe ze zelf omgaan met situaties waarin ze falen en hoe ze daar iets positiefs kunnen uithalen.

2 lesuren

  • Module: Ben ik een potentiële ondernemer?

Welke ondernemerschapscompetenties (her)kennen de leerlingen? Eerst gaan we na op welke ondernemende eigenschappen de leerlingen goed scoren. Aan de hand van eigen voorbeelden leren de leerlingen de verschillende stappen van het ondernemend proces kennen en stellen ze een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) op. Hierin geven ze aan hoe ze verder aan de slag kunnen gaan met hun competenties.

1 tot 2 lesuren

  • Module: Het belang van een netwerk

Wat is een netwerk? Waarom is het belangrijk? En hoe gebruik je een netwerk? De leerlingen analyseren hun persoonlijk netwerk en leren hoe ze dit kunnen gebruiken. 

1 tot 2 lesuren