Op bezoek bij Kristien Follon, eigenaar en ontwerper van TITI + THE GERMAN KID

02/06/14
Tags:
 websitenieuws

Deze week hebben we een interview met Kristien Follon. Zij is 28 jaar, afkomstig uit Neerpelt en eigenaar van het label TITI + THE GERMAN KID gelegen te Hasselt. Sinds vorig jaar is ze lid Raad van Bestuur van het Modemuseum in Hasselt en docent creatief- en commercieel ontwerp bij SYNTRA Limburg.

We interviewden haar om wat meer te weten te komen over haar mode carrière en over haar job als docent bij SYNTRA Limburg.

Dag Kristien, wat heeft je geïnspireerd om een carrière te starten binnen de mode?

Op mijn zesde leerde ik breien, haken, borduren en later ook macramé knopen, weven en kantklossen. Die liefde voor technieken zorgden ervoor dat ik op veertienjarige leeftijd in de tweede graad middelbaar mode ging studeren in Instituut Agnetendal in Peer, waar de focus lag op patroontekenen, maatwerk en afwerkingstechnieken.

Van daaruit ging ik naar Antwerpen, waar ik me met een vierde graag in het Sint- Maria instituut voorbereidde op de toelatingsproeven van de Modeacademie met een focus op illustratie en het ontwerpen zelf. Tijdens mijn stage in atelier Trois-Quarts BVBA, toen onder leiding van Elke Hoste, leerde ik designers zoals Bruno Pieters, Dirk van Saene, Haider Ackermann, Marlies Deckers, Cathy Pill en Walter Van Beirendonck kennen.

De vele stages en mijn collega’s zette me aan het denken en raadde me aan om meteen mijn eigen label te beginnen omdat ik al een zéér goed beeld had van wat TITI + THE GERMAN KID moest worden. En zo geschiedde.

Wat is er zo speciaal aan jouw kleren en ontwerpen?

Mijn collecties zijn verhalen die ik wil vertellen, ervaringen die ik wil delen of tijdelijke obsessies. (bijvoorbeeld: FW11 ‘I ain’t afraid of no clown’, SS12 ‘Happy Soup’, FW12 ‘The day destroys the night’, SS13 ‘Strangers have the best candy’, FW13 ‘Jagger was my first love’ en SS14 ‘Oh My God’.

Mijn collecties bestaan niet enkel uit exclusieve kledingstukken en bedrukte T-shirts maar ook uit gezeefdrukte prints, accessoires, fanzines (selfpublished magazines),… Ieder onderdeel van de collectie vertelt een hoofdstuk dat samen het geheel vormt.

Waar haal je jouw inspiratie?

Door het jaar verzamel ik verschillende foto’s, krantenknipsels, muziek en teksten die me raken of doen dromen. Hier selecteer ik om de 6 maanden beelden uit en bundel ik deze samen tot één moodboard. Eén thema.

Wat is je favoriete ontwerp of kledingstuk en waarom?

THE ESCAPE SHIRT Ik maakte deze hemdjurk in 2013 in opdracht van DSGNRMRKT. Het was fijn dat dit stuk niet draagbaar moest zijn waardoor ik nog eens out of the box mocht denken. Voor mijn eigen collecties werk ik graag met contrasterende kleuren en materialen in uitbundige thema’s. Voor deze opdracht ging ik terug naar de essentie van het ontwerp.

De woorden ‘Become who you are’ heb ik in een katholiek jasje gegoten, als voorloper op mijn ‘Oh My God’ collectie. De typische contrasten van TITI + THE GERMAN KID en mijn liefde voor technieken kon je terugvinden in het reliëf van de letters, het mixen van verschillende volumes zoals plisseren, quilten en borduren.

Vanwaar de motivatie om les te gaan geven?

Ik ben mijn moeder, oma’s, leerkrachten en stagebegeleiders énorm dankbaar voor alle technieken, informatie en motivatie die ik van hen heb gekregen. Nu is het mijn beurt en het geeft me veel voldoening dat ik deze kennis kan doorgeven.

Wat is het leukste aspect van je job?

De variatie, het bepalen van mijn eigen tempo en het kunnen bepalen van mijn eigen samenwerkingen, goals en groei.

Wat is het belangrijkste om rekening mee te houden als modeontwerper?

Je eigenheid en stijl bewaren door de collecties heen. Het is zéker ook belangrijk om hier in te te groeien. Durf je product eens op afstand te bekijken.

Wat maakt een kledingstuk kwalitatief?

Vernieuwing in snit in combinatie met de juiste afwerking en pasvorm.

Wat zijn de belangrijkste huidige en toekomstige trends binnen de mode?

De opkomst van het internet heeft ervoor gezorgd dat je trends kan hebben van 2 weken en dat kopiëren een normale standaard is geworden. Voor mij is dé grootste trend je eigen ding mogen doen, alles kan / alles mag.

De grootste fout die je kan maken?

Verplicht jezelf niet om de platgetreden paden te bewandelen. Je kan ook een label beginnen zonder grote lening, zonder showrooms in Parijs en Londen, zonder dure fotoshoots en modellen. Laat je label op je eigen ritme groeien.

Je geeft les bij SYNTRA Limburg, wat krijgen cursisten tijdens deze lessen te zien?

Tijdens de opleiding modeontwerper leert de cursist in de eerste twee jaren inspiratie te zoeken in verschillende thema’s die ze moeten combineren met hun eigen inbreng. Hierdoor ontwikkelen ze hun eigen stijl zowel in hun tekeningen als in hun uiteindelijk kledingstuk.

In het laatste jaar creëren ze een eigen verkoopbare collectie in zelfgekozen thema. Hier ligt de focus op storytelling en persoonlijke groei.

Zijn er (ex-)cursisten die na je lessen ook verder zijn gegroeid binnen de modewereld?

Ikzelf geef nog maar les sinds september, maar vorige zomer heeft Liesbet Bartholomé, die dat jaar succesvol afstudeerde enkele weken zomerstage bij mij gelopen. Ze is stilaan bezig met de opstart van haar eigen label en was ook Laureaat op de jaarlijkse SYNTRA Limburg Modehappening. Haar werken zijn op YouTube terug te vinden.

Wil je nog iets kwijt?

Met een sterk portfolio kom je overal!

 

Wil jij ook meer te weten komen over mode of een carrière starten als modeontwerper? Bekijk dan zeker de opleiding van SYNTRA Limburg en schrijf je in!

Iedereen is op zaterdag 21 juni ook welkom op de SYNTRA Limburg modehappening. Tijdens deze happening werken de cursisten van de mode- en beautyafdeling samen om je de nieuwste trends en collecties te tonen.