Creative scriptwriting for old and new media

Schrijven voor film was nog nooit zo uitdagend en had nog nooit zoveel potentieel als vandaag. Vlaanderen behoort ondertussen bij de betere filmregio's in de wereld. In de jaren 60 ontstond een filmstijl: camera stylo. De camera was toen voor het eerst draagbaar geworden en dat zorgde voor een stevige verandering in film maken, de filmtaal en bijgevolg ook het scenarioschrijven. Films zoals Easy Rider, de documentaires van Wiseman, ea…  hadden anders nooit het levenslicht gezien.

Sector
Duurtijd
  • Nog geen startdatum bekend. Klik op "Hou me op de hoogte", wij doen de rest
Locatie
  • Nog niet beschikbaar
Kenmerken opleiding
  • Kortlopende opleidingen
  • Bijscholing
Bespaar op je opleiding
  • kmo-portefeuille
  • opleidingscheques

Vandaag is de verandering in technologie zo exponentieel toegenomen, dat er een explosie aan revoluties is ontstaan in film en alle nieuwe media die daar rond hangen. Schrijven voor smartphone, ‘webisodes’ van 3 minuten, Youtube-sterren, zelfs reclameborden zijn vervangen door minifilmpjes. En tegelijkertijd verandert de klassieke film ook van gedaante: films gefilmd met smartphone, instant filming…
In deze 30 uur durende opleiding worden theorie en oefeningen met elkaar afgewisseld. Elke les wordt in het kort een nieuwe format geanalyseerd op haar specifieke eigenschappen en dan gelinkt aan klassieke scenariotechnieken. Een student kan dan kiezen of hij de lessen en oefeningen gebruiken om aan 1 groot project te werken of allemaal kleintjes (afhankelijk van tijd en goesting).
Aan het eind moet elke student zijn scenario idee pitchen voor de groep, die het idee nog een niveau hoger tracht te brengen door gericht feedback te formuleren.
Jo Coune is een filmmaker die studeerde aan het RITS en KASK. Hij reisde de wereld rond voor documentaires te maken. Monteert voor televisie en internet en schrijft aan kortfilms en een langspeelfilm. Zijn achtergrond van antropoloog en filmmaken zorgt voor een bredere kijk op filmmaken en scenario schrijven. Hij volgde ook verschillende masterclasses in het buitenland.

Doelgroep

Voor zij die een creatieve kijk willen krijgen op het maken van een filmscript

Deze opleiding is tweewekelijks gespreid over 3 maanden, telkens in blokken
van 5 uur. (10.00 tot 12.00 en 13.00 tot 16.00), op zaterdag in Hasselt in de
cinemazaal. Schrijfopdrachten helpen studenten, die dat willen om zich te
oefenen. Wie schrijft, krijgt feedback en concrete werkpunten.

Elke les heeft een theoretisch gedeelte en een praktisch gedeelte.
Elke les is zo opgebouwd dat klassieke scenario theorieën naar voor worden gebracht en
gechallenged worden door nieuwe praktijkvoorbeelden.
1. De klassieke kortfilm vs de experimentele langspeelfilm (3 act structuur onder
vuur?)
2. one minute films en andere nieuwe vormen (wat is de essentie van storytelling?
narratieve technieken in filmtaal)
3. non fiction writing for television and internet (een evolutie waarbij fictie en
non fictie steeds meer inspiratie bij elkaar halen - genreconventies)
4. Het non fictie personage in fictie (hoe geloofwaardige personages creëren? de
basis van elk verhaal begint bij een geloofwaardig personage)
5. De diegesis (hoe ontwerp je een geloofwaardig wereld door middel van
storytelling?)
6. De pitch: elke student wordt verwacht een idee naar voor te brengen die door
de klasgenoten wordt geanalyseerd, bevraagd en versterkt.

VOORKENNIS : geen specifieke voorkennis vereist

Vandaag is de verandering in technologie zo exponentieel toegenomen, dat er een explosie aan revoluties is ontstaan in film en alle nieuwe media die daar rond hangen. Schrijven voor smartphone, ‘webisodes’ van 3 minuten, Youtube-sterren, zelfs reclameborden zijn vervangen door minifilmpjes. En tegelijkertijd verandert de klassieke film ook van gedaante: films gefilmd met smartphone, instant filming…
In deze 30 uur durende opleiding worden theorie en oefeningen met elkaar afgewisseld. Elke les wordt in het kort een nieuwe format geanalyseerd op haar specifieke eigenschappen en dan gelinkt aan klassieke scenariotechnieken. Een student kan dan kiezen of hij de lessen en oefeningen gebruiken om aan 1 groot project te werken of allemaal kleintjes (afhankelijk van tijd en goesting).
Aan het eind moet elke student zijn scenario idee pitchen voor de groep, die het idee nog een niveau hoger tracht te brengen door gericht feedback te formuleren.
Jo Coune is een filmmaker die studeerde aan het RITS en KASK. Hij reisde de wereld rond voor documentaires te maken. Monteert voor televisie en internet en schrijft aan kortfilms en een langspeelfilm. Zijn achtergrond van antropoloog en filmmaken zorgt voor een bredere kijk op filmmaken en scenario schrijven. Hij volgde ook verschillende masterclasses in het buitenland.