De GDPR-wetgeving: obstakel of opportuniteit?

GDPR, AUTEURSRECHT EN (SOCIAL) MEDIA - OVERZICHTELIJK GEKADERD VOOR JE BEDRIJFSADMINISTRATIE ÉN MARKETING

De ‘GDPR’ oftewel de ‘General Data Protection Regulation’: het klinkt vele ondernemers wellicht bekend in de oren. In deze 2-daagse sessie geven we je op toegankelijke wijze inzicht in de nieuwe Europese regels omtrent privacy, zowel voor je administratie als voor je marketing.

Duurtijd
  • Onbekend
Locatie
  • Nog niet beschikbaar
Kenmerken opleiding
  • Kortlopende opleidingen
  • Bijscholing
Bespaar op je opleiding
  • kmo-portefeuille
  • opleidingscheques

We benaderen de nieuwe wetgeving juridisch en praktisch, in heldere woorden – met voorbeelden. In de eerste sessie onthullen we de spelregels die te maken hebben met persoonsgegevens en privacy (administratie). In de tweede sessie gaan we aan de slag met de praktijk van (social) media (marketing) en copywriting. Als extraatje maken we tijdens deze tweede sessie ook nog een kleine zijsprong naar het auteursrecht, dat vaak een rol speelt bij het gebruik van online media (bijvoorbeeld bij het verwijzen naar artikels).

Docente:

Michèle Meesen - Michèle Meesen is juriste en werkt in Hasselt en Brussel. Bij haar werkzaamheden als zakelijk verantwoordelijke en docent vormt het praktisch en toegankelijk uitleggen van juridische topics een dagelijkse prioriteit én realiteit.

Doelgroep

Deze opleiding is geschikt voor iedereen die met de praktijk en knelpunten van GDPR en social of online media in aanraking komt: zelfstandige ondernemers (of je nu starter bent of ervaren zaakvoerder), medewerkers administratie en HR, marketingverantwoordelijken...

Sessie 1: GDPR, administratie en communicatie

* Wat houdt de GDPR precies in?

* Wat zijn ‘persoonsgegevens’? Hoe privé is ‘privé’?

* Waarom zou ik aandacht moeten schenken aan de verwerking van persoonsgegevens (van medewerkers, klanten, …)?

* Wat kan ik doen om wettelijk in orde te zijn en welke problemen kan ik in de praktijk zoal tegenkomen (bij klantenmailings, nieuwsbrieven, datafiches, publicaties, datalekken, klachtenhandling, …).

Sessie 2: GDPR en auteursrecht als ‘special match’ voor (social) media

* Wat zijn media, online media en social media?

* Auteursrecht: kort, helder en to-the-point toegelicht.

* GDPR, auteursrecht en social media gemixt en gematcht.

* Voorbeelden uit de praktijk: werk van anderen gebruiken, bewerken, citeren, … op (social) media.