Hotelhouder - hotelmanagement

Een hotelbedrijf managen gesteund op beleidskennis, commercieel inzicht en permanente rendementscontrole!

Duurtijd
  • Onbekend
Locatie
  • Nog niet beschikbaar
Kenmerken opleiding
  • Langlopende opleidingen
Bespaar op je opleiding
  • kmo-portefeuille

  • opleidingscheques

Deze opleiding loopt enkel bij de collega's van SYNTRA West. Meer info via: https://syntrawest.be/opleiding/toerisme/hotelhouder-hotelmanagement?ref=216271#omschrijving

Doelgroep

- Personen die een leidinggevende functie binnen een hotel ambiëren
- Medewerkers in een hotel die graag zouden doorgroeien naar een leidinggevende functie
- Personen met een vooropleiding in hotel/horeca/onthaal/toerisme die de overstap willen maken naar een leidinggevende functie binnen een hotel
- Opvolgers die de uitbating van het familiehotel wensen verder te zetten
- Personen die een bestaand hotel wensen over te nemen
- Personen die een hotel wensen op te starten

We richten ons in eerste instantie op het beheren van een hotel, maar iemand die het beheer van een (aanverwant) logiesverstrekkend bedrijf voor ogen heeft (camping, vakantiepark) kan ook terecht in dit traject aangezien de "logies- en onthaalaspecten" vergelijkbaar zijn en er veel aandacht besteed wordt aan het "managen" (plannen, leidinggeven, bijsturen, ...).

Volgende leidinggevende functies worden onderscheiden in de opleiding Hotelmanagement-Hotelhouder:

Het operationeel management bestaat voornamelijk uit de dagelijkse verantwoordelijkheid over een afdeling zoals de front office en hotelhuishouding, het respecteren van het budget voor de verschillende diensten, het behalen van vooropgestelde resultaten en het dagelijks aansturen van (een team van) medewerkers.

Het tactisch management gaat verder dan de dagelijkse gang van zaken waarbij je ook (mede)verantwoordelijk wordt voor het rendement van het hotel: het opvolgen en eventueel bijsturen van een commercieel plan voor optimale kamerbezetting, het opvolgen van het budget voor de verschillende afdelingen, het motiveren van de medewerkers, ...
Het strategisch management behoort toe aan de uitbater/eigenaar zelf en bestaat uit het bepalen van de strategie van het hotel, het aanwerven en ontslaan van het personeel, het opmaken van een kwaliteits-, commercieel- en financieel plan voor het hotel, ...

Module 1: Operationeel management - 96 lesuren
Inleiding in de hotelsector
Hotelorganisatie
Organisatie van de front-office
algemene telefoonregels en etiquette
reservatiesystemen
Planning van de housekeeping
Organisatie (ontbijt-)buffet
Kosten-baten-analyse van ontbijt en housekeeping
Diverse hotelbezoeken + 24 uren kijkstage

Module 2: Tactisch management - 160 lesuren
Competenties van de hotelmanager
Hotelwetgeving
Opmaken van een onthaalplan
Analyseren van een aantal georganiseerde ontbijtbuffetten
Bijsturen van de werkplanningen
Linnenstudie
Commerciële prijszetting (o.a. yield management)
Kostprijsberekening en BTW-toepassing
Samenstelling van balans en resultatenrekening
Rendabiliteitsstudie
Opmaken van een communicatieplan
opmaak van commercieel plan
e-commerce voor hotels
Omgaan met klachten
Autocontrolesysteem inzake hygiëne & veiligheid
Klantentevredenheidsonderzoek
Diverse hotelbezoeken en bezoek aan hotelbeurs
Eindwerkbegeleiding + 8 uren kijkstage

Module 3: Strategisch management - 104 lesuren
Opmaken stappenplan bij de opstart van een hotel
Verplichtingen (o.a. verzekeringen)
Kwaliteitsmanagement met klachtenmanagementsysteem en kwaliteitsplan
Financieel management
Personeelsbeleid
Gastsprekers i.v.m. o.a. brandveiligheid, hotelinrichting en EHBO
Eindwerkbegeleiding

Eindproef - eindverdediging